Verdoe minder tijd op je telefoon - 5 tips

Verdoe minder tijd op je telefoon - 5 tips

Vorig artikel Volgend artikel

Tegenwoordig horen we overal en heel vaak hoe slecht die smartphone eigenlijk voor ons is. Het blijkt zelfs dat 62% van de Britten haten hoe veel tijd ze doorbrengen op hun telefoons. En toch stoppen we er niet mee.

Vijf tips om minder tijd door te brengen met je smartphone (vooral als je dat eigenlijk toch al niet wilt):

iPhone-Mail-badge-2

1. Zet de meldingen uit

Je krijgt een melding binnen en scrollt daarna een half uur door je Twitterfeed, Facebooktimeline en door de nieuwsapp. En bij de volgende melding begin je het hele rondje weer opnieuw. Als je alle onnodige meldingen uitzet, word je minder verleid om je smartphone te pakken. Als je niks hoort, zijn er tenslotte geen belangrijke meldingen.

qualitytime

2. Houd bij hoeveel tijd je je telefoon gebruikt

Harde cijfers helpen je misschien bij het realiseren van je doel. Er zijn verschillende apps waar je kan zien hoeveel uur per dag je je telefoon gebruikt. Bij sommige apps is het ook mogelijk om een melding in te stellen als je je telefoon teveel gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld QualityTime voor Android en Moment voor iOS.

FAN9014990

3. Plan iedere dag telefoon-vrije momenten in

Je hebt geen telefoon nodig aan tafel, in de badkamer of als je een film kijkt of een boek leest. Probeer iedere dag telefoon-vrije momenten in te plannen. Misschien terwijl je iets anders aan het doen bent, om het iets makkelijker te maken. Zet bijvoorbeeld je telefoon op vliegtuigstand voor een uur als je 's avonds thuis komt. Waarschijnlijk ben je dan toch bezig met andere dingen, zoals koken, eten of tijd met je familie.
sleep-texting1

4. Gebruik je telefoon niet als wekker

Of nog beter, neem je telefoon niet eens mee naar de slaapkamer. Hoeveel van ons doen nog even een social media rondje nadat we de wekker zetten? En als je 's ochtends de wekker uitzet, tik je ook gelijk door naar Facebook, Twitter en je email.

phoonestack

5. Train jezelf met 'tech pauzes'

Als de vorige tips niet werken en je nog steeds teveel tijd aan je smartphone kwijt bent, moet je andere maatregelen nemen. Een gemakkelijke manier is om jezelf te trainen met 'tech pauzes', volgens Dr. Larry D. Rosen. Gebruik eerst een minuut om alle meldingen te checken en leg dan je telefoon weg. Op z'n kop, maar waar je hem nog wel ziet liggen. Een kwartier later (zet de wekker!), heb je weer één minuut de tijd. Doe dit tot het goed voelt om niet ieder moment te kijken of er nieuwe meldingen zijn. Verleng je tech pauze iedere week met vijf minuten, totdat je gemakkelijk een uur (of langer) je telefoon niet hoeft te checken. Zo wordt je ook niet gespannen als je geen tijd of gelegenheid hebt om je nieuwe berichten te lezen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies