Met tampons en maandverband de wereld veranderen

Met tampons en maandverband de wereld veranderen

Vorig artikel Volgend artikel

SHEVA is een startup dat maandelijkse verzorgingsproducten verkoopt met een doel. Als jij daar jouw maandverband en tampons koopt, dan helpt SHEVA meisjes en vrouwen in ontwikkelingslanden. Bij iedere aankoop geeft SHEVA een maandvoorraad aan hygiëne producten aan een meisje in een ontwikkelingsland én doen ze hun best om haar te leren over menstruatie, haar lichaam en haar rechten.

I believe girls are the most powerful forces in changing a community.
- Marisabel Ruiz, CEO en oprichter SHEVA

"Maar veel meisjes in ontwikkelingslanden hebben geen toegang tot hygiënische producten. Iedere keer als zij ongesteld zijn, missen ze school of gaan ze niet naar hun werk. Iedere maand is het alsof hun leven stopt," vertelt Marisabel Ruiz, oprichter van SHEVA. Het resultaat? Veel meisjes halen lage cijfers, stoppen met school of worden al jong zwanger.

In sommige culturen is het een groot taboe, of begrijpen ze niet wat er gebeurt. Uit een onderzoek in 2012 van WaterAid bleek dat 48% van de meisjes in Iran en 10% van de meisjes in India dachten dat de menstruatie een ziekte was. Unicef vond uit dat 66% van de meisjes in Zuid Azië niks wisten over menstruatie voordat ze voor het eerst ongesteld werden.

"My mission is to help these girls succeed by giving them the tools and the information they need to continue their education, and continue their lives," legt Ruiz uit.

Vrouwen (op dit moment alleen uit Amerika) kunnen op SHEVA.com maandelijkse hygiënische producten kopen van de bekende merken. Van maandverband en speciale zeep tot condooms en zwangerschapstesten. Het zijn dezelfde producten die je in de supermarkt zou kopen, maar het voordeel is dat je het online kan bestellen én er meisjes in ontwikkelingslanden mee helpt.

SHEVA werd gelanceerd in oktober en focust zich sindsdien vooral op meisjes in Guatemala, waar Ruiz vandaan komt. Haar doel? "To empower one million girls in Guatemala by 2025."

SHEVA_Chimaltenango-3

Ruiz werd geïnspireerd door initiatieven als TOMS, die per verkocht paar schoenen ook een paar schoenen weggeven aan bewoners van ontwikkelingslanden. Maar SHEVA doet meer. Ze leveren niet alleen producten, ook proberen ze de meisjes en vrouwen te leren over menstruatie, persoonlijke hygiëne en hoe belangrijk zelfvertrouwen is.

Ze werken ook nog aan een tweede model, waarbij meisjes kunnen leren hun eigen maandverband te produceren. Hiervoor werken ze samen met lokale gezondheidscentra en universiteiten. Als de meisjes dit kunnen, verbetert het hun onafhankelijkheid, maar geeft het hen ook de mogelijkheid hun eigen bedrijfje te starten.

What's next? Ruiz zou SHEVA graag over de hele wereld hebben, vooral in Europa en Azië. Daarbij zijn er plannen om online een platform op te zetten waar meisjes en vrouwen vragen kunnen stellen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies