Keep the flow, weg met die telefoon

Keep the flow, weg met die telefoon

Vorig artikel Volgend artikel

"Flow" is volgens de Hongaarse wetenschapper Csikszentmihalyi een mentale staat waarin je zo ondergedompeld en gefocust bent op je werk of bezigheid, dat je er energie van krijgt. Het probleem tegenwoordig is dat onze technologie voorkomt dat we die staat van flow bereiken. Onze telefoons liggen naast ons te piepen om aandacht en ook van de websites, sociale netwerken en tv-series kun je niet afblijven.

Tijd dus om ervoor te zorgen dat je die flow weer te pakken kan krijgen. Tijdens je werk, terwijl je bezig bent met je hobby of als je wat me-time hebt.

#1 Werk met twee bureau's

Werk met een technologie-bureau en een non-technologie-bureau. Op de eerste staat je computer, blijft je telefoon liggen en laat je alles achter met een batterij. Hier kun je je social media updaten, administratie bijhouden, e-mails versturen en doen waar jij je computer/telefoon/technologie voor nodig hebt. Of, als je ook tijdens je online werk die flow wilt, probeer dan eens je telefoon echt weg te leggen (of uit te schakelen!) en de social media websites te blokkeren.

Als je aan je non-technologie-bureau zit, ga je bezig met andere activiteiten. Ontwerpen, schrijven (ja, met de hand), lezen, ideeën uitschrijven. Alles waar je dus geen technologie voor nodig hebt. Zo wordt je minder snel afgeleid en bereik je tijdens je offline bezigheden sneller die flow.

#2 Ontsnap je e-mail (en social media)

Je hebt een e-mail verstuurd, maar een uur later heb je nog steeds geen antwoord ontvangen. Waar blijft die e-mail nou?

Het is tegenwoordig hartstikke normaal om de hele dag bereikbaar te zijn en binnen een uur te reageren op e-mails, zelfs buiten werktijden. Maar terwijl je iedere 10 minuten checkt om te zien of je nieuwe e-mails hebt ontvangen, wordt je ook afgeleid van de taak waar je mee bezig was. Probeer dus op vaste tijden je e-mail te bekijken en beantwoorden. Ontvang je erg veel e-mail? Bekijk dan bijvoorbeeld ieder uur je e-mail. Is jouw inbox minder druk? Dan redt je het misschien ook wel met twee keer per dag: 's ochtends en halverwege de middag.

Pas hetzelfde toe op je social media. Tijdens je werktijd zou je er helemaal niet mee bezig moeten zijn, maar ook prive bereik je zo je flow niet. Probeer dus je social media op vaste tijden te bekijken.

#3 Telefoonvrije zones

Gezellig eten met vrienden. Terwijl je via Whatsapp filmpjes en foto's deelt, iedereen de maaltijd even op Instagram en Facebook gooit en tweets van andere vrienden beantwoordt.

Of handig, even snel nieuwe berichten bekijken net voor het slapen gaan. Zo weet je zeker dat je niks mist. En ook als je wakker wordt lees je alles bij.

Zorg voor telefoonvrije zones (en tijden). Spreek bijvoorbeeld af dat je tijdens het eten geen telefoon gebruikt en die foto mag je dan op Instagram zetten nà het eten. Gebruik je telefoon ook niet als je in bed ligt, maar ga in plaats daarvan rustig slapen en wakker worden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies