Advertentie zet straatvervuilers publiekelijk voor gek

Advertentie zet straatvervuilers publiekelijk voor gek

Vorig artikel Volgend artikel

Denk de volgende keer nog eens na voor je je kauwgom op straat gooit, want er is minder dan een nanogram van jouw opgedroogde speeksel nodig om een digitaal portet van je gezicht te maken. In Hong Kong gebruikten onderzoekers het DNA van straatvuil om de daders te achterhalen. Deze werden vervolgens afgebeeld op advertenties op straat.

Reclamebureau Ogilvy & Mather Hong Kong en de Hong Kong Cleanup Challenge werkten samen aan deze anti-straatvervuiling campagne. Elke dag wordt er in de stad gemiddeld 16,000 ton aan vuil op straat gegooid. Door middel van de DNA technologie van Parabon Nanolabs probeert dit project de daders van straatvervuiling te vinden.

Normaliter wordt deze DNA-techniek gebruikt om misdadigers te vinden, maar nu wordt het ingezet om te werken aan een beter milieu. Op straat geworpen stukjes kauwgom, sigaretten en plastic bekers werden opgeraapt en meegenomen naar het lab.

snapshot technologie DNA onderzoek

In het lab konden de onderzoekers door middel van de zogenaamde Snapshot technologie, op basis van een klein DNA-sample, kenmerken als oogkleur, huidskleur, haar en afkomst aflezen. Deze kenmerken bepalen het begin van hoe een mens eruit ziet. De technologie bepaalt vervolgens aan de hand van het genotype en de phenotype data (de kenmerken), via een modellering-programma met 44 variabelen, hoe de straatvervuiler er uit ziet.

De leeftijd van de vervuiler werd bepaald door de uitkomsten van een marketing onderzoek. Zo blijkt uit onderzoek dat vooral mensen tussen de 18 en 34 jaar kauwgom kauwen en de rokers meestal 45-plusser zijn.

De portretten van de straatvervuilers die uit dit onderzoek kwamen, werden vervolgens afgedrukt op posters en in de stad verspreid. Zo worden de vervuilers publiekelijk voor gek gezet. Is dit niet een overtreding van privacy? In dit geval niet: alle daders werden eerst om toestemming gevraagd voor hun gezichten op een advertentiebord verschenen.

De volgende keer toch maar een prullenbak opzoeken, en anders maar even in de tas bewaren! Zie hier de video:

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies