7 manieren om je motivatie terug te vinden

7 manieren om je motivatie terug te vinden

Vorig artikel Volgend artikel

Soms zit het even niet mee op werk, studie of stage en heb je net die boost nodig om weer aan de slag te gaan. Stop dus met staren naar het plafond of doelloos door Facebook en Twitter scrollen. Vandaag is jouw dag en jij gaat dat waarmaken!

1. Eet lekkere, gezonde dingen.

Ja, het is gezond, dat is al een meevaller. Maar door gezonde dingen zoals fruit en groente te eten krijg je ook vitamientjes binnen waar je weer energie van krijgt. En omdat het dingen zijn die je lekker vindt creëert het positieve energie.

2. Stop met doemdenken.

Doemdenken is één van de slechtste dingen die je kunt doen. Je schiet er niks mee op en het tast alleen maar nog meer je mood aan. Een manier waarop je dit kan tegengaan is door aan positieve dingen te denken; je vakantieplannen, de leuke dingen die je dit weekend gaat doen en denk niet aan alles wat mislukt maar de dingen die wél zijn gelukt.

3. Doe dingen waar je vrolijk van wordt.

Ga dit weekend naar een festival, meld je aan voor een dansworkshop, of ga eens lekker luxe uit eten. Weinig geld? Ga dan naar een museum - goedkoper dan een bioscoopkaartje en je kan er lekker de hele dag naar mooie dingen kijken en ronddwalen.

4. Ga naar buiten!

The clearest way into the Universe is through a forest wilderness.
- John Muir

Zoals John Muir het zo mooi zegt. Soms zie je alles even niet zo helder of duidelijk meer. Maak dan even een lekkere wandeling in dat parkje waar je altijd zo graag heen wilde, of stap op de fiets en verken je buurt net wat beter. Hardlopen kan ook altijd helpen met het leegmaken van je hoofd.

5. Laat je inspireren.

Zodra al je (negatieve) gedachten uit je hoofd zijn gezet door die lekkere wandeling, vul je dat lege hoofd met positieve gedachtes. Hou je van muziek? Zoek nieuwe artiesten of albums op en beluister die. Fotografie-fan? Pak je camera (of je smartphone) en maak mooie kiekjes van de kleinste dingen. Lees eens dat boek dat nu al een maand in je kast staat. Wie weet brengt het verhaal je wel op nieuwe ideeën.

6. Omring jezelf met gemotiveerde mensen.

Wat de mensen in je omgeving doen, willen of denken beïnvloedt vaak ook jouw gemoedstoestand. Ben je omringd door luie, ongemotiveerde mensen die de hele dag niks doen? Ga dan op zoek naar mensen die wél wat doen. Word lid van een studie- muziek- of sportvereniging, spreek iemand aan in de trein, ga naar die maandelijkse borrel op je werk of stage. Spreek mensen aan en vraag naar hun dagelijkse bezigheden.

7. Stel haalbare doelen voor jezelf.

Last but not least. Denk aan de toekomst! Probeer jezelf te motiveren met dingen die je zou kunnen bereiken. Maak dus een lijstje met dingen die je wilt doen deze week. Dit kunnen simpele dingen zijn als huishoudwerk, je financiën op orde brengen of die schoenen die je nu al een maand wil laten maken. Dit kunnen ook doelen voor op je werk zijn. Durf jij nooit je ideeën te pitchen tijdens een bespreking? Stel als doel dat je dat deze week wél gaat doen!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies