6 geheimen voor een goede start van je dag

6 geheimen voor een goede start van je dag

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de meesten van ons begint de ochtend niet al te denderend: eerst drie keer op snooze drukken, minuutje onder de douche, op het station nog even ontbijt scoren en make-up doen in de wiebelende trein. Alsof dit slechte begin een voorbode is voor de rest van de dag, ben je vervolgens de hele dag geprikkeld, moe en chagerijnig - klinkt bekend?

De eerste vijf minuten van de dag zijn bepalend voor je mood. Als je de ochtend rustig en verfrissend begint, is de kans zeer groot dat dit vrolijke gevoel de rest van de dag door blijft ebben. Deel de volgende 6 tips in je ochtendroutine en je zal vrolijk springend door het leven gaan.

181iv7orxmci2jpg

#1 - Druk niet op de snooze-knop

Het is moeilijk dit advies op te volgen, maar uit onderzoek blijkt toch echt dat snoozen niet goed voor je is. We hopen met snooze net dat kleine beetje slaap in te halen, maar het tegenovergestelde is het gevolg: door 9 van de 10 keer op de snooze-knop te drukken word je nog vermoeider en het veroorzaakt slaapgebrek.

Één tot twee uur voor je van nature wakker wordt zit je in je REM-slaap. Deze slaapfase houdt in dat je de gebeurtenissen van de vorige dag aan het verwerken bent. Als je dit ritme verstoort, kan dit zorgen voor een slechter geheugen, vertraagd reactievermogen en moeite met concentreren.

#2 - Eet een lekker ontbijt

Velen vergeten het zelfs te doen, ontbijten, maar je eerste maaltijd zorgt er juist voor dat je stofwisseling op gang komt. Door je ontbijt ook nog eens lekker te maken, krijgt je lichaam de benodigde energie na een nacht slapen. Als je voldoening uit je ontbijt haalt, voel je je de rest van de dag fris, energiek en heb je een betere concentratie.

# 3 - Meditatie, bidden of andere vorm van self-empowerment

Begin de dag met het zeggen van iets positiefs over jezelf, iets te noemen waar je dankbaar voor bent of neem even een rustmoment en mediteer. Dit helpt je de rest van de dag kalm te zijn en het helpt het bevorderen van een positieve mindset de rest van de dag. Ben je niet zo van het mediteren of bidden, probeer dan naar iets te kijken of te luisteren waar je vrolijk van wordt.

#4 - Blijf niet verbonden

Probeer elke dag, al is het maar een uurtje, al je apparaten die je met de rest van de wereld verbinden uit (het zicht) te zetten. Dit is een uitstekende manier om op kalme wijze je dag te starten, én je stoort je ogen niet met het blauwe licht dat je scherm uitstraalt.

De e-mails, appjes en Instagram posts die je in dit uurtje mist, lopen echt niet weg, desnoods moet je iets verder naar beneden scrollen.

#5 - Beweeg

Ja, er valt niet aan te ontkomen, beweging is goed voor je. En het is extra goed voor je als je 's ochtends beweegt. Door 's ochtends een paar stapjes te zetten voel je je de rest van de dag opgewekt, productief en heb je minder stress. Simpele oplossing met grote, positieve gevolgen toch?

#6 - Hanteer een simpele ochtend-routine

Voorbereiding is het grote toverwoord! Vrolijke mensen bereiden zich vaak al de avond van tevoren voor zodat ze 's ochtends minder hoeven te haasten en rustig de dag kunnen beginnen. Pak alvast je tas in, leg je outfit klaar, bereid je lunch voor en ervaar een stressvrije ochtend.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies