11 redenen waarom je zo enorm moe bent

11 redenen waarom je zo enorm moe bent

Vorig artikel Volgend artikel

Verlang je de hele dag naar je bed? Bedenk je tijdens het werken hoe je het onopvallendste aan je bureau kan slapen? Weet je waarom je zo enorm moe bent?

1. Je slaapt een gat in de dag in het weekend, maar kan doordeweeks niet zonder je wekker

Doordeweeks minder slapen en het dan goed maken in het weekend werkt niet. Daarbij knoeit het met je interne klok, wat het veel moeilijker maakt om in slaap te vallen op een normale tijd. Waardoor je weer later wakker wordt, etc. Probeer in het weekend niet meer dan twee uur later op te staan en te gaan slapen dan je doordeweeks doet.

2. Je doet aan 'sleep procrastination'

Onderzoekers hebben een term voor het regelmatig kijken van House of Cards, in plaats van te gaan slapen: bedtime procrastination. Mensen die dit doen melden dat ze minder slaap kregen. Wat logisch is, maar dat het onderzoeken waard is, zegt ook wel dat het een groot, algemeen probleem is.

Screen Shot 2015-03-19 at 3.41.47 PM

3. Je kijkt 's avonds naar je telefoon/computer/telefoon voordat je naar bed gaat. En soms 's nachts ook.

Het blauwe licht dat van je apparatuur af komt kan de productie van melatonine beïnvloeden, het hormoon dat je helpt slapen. En het lezen van je e-mail als je 's nachts naar de wc gaat maakt je gelijk wakker. Leg je telefoon verder weg om de verleiding te ontwijken. Of nog beter: zet je telefoon op vliegmodus (als je je telefoon als wekker gebruikt) of in een andere kamer.

4. Je krijgt niet genoeg slaap

Veel mensen denken dat wanneer ze uit zichzelf wakker worden, ze genoeg slaap hebben gehad. Anders waren ze niet wakker geworden, toch? Maar zo werkt het niet. Volwassenen moeten tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht hebben. Spreek bijvoorbeeld een bedtijd met jezelf af om aan de uren te komen.

5. Je slaapt niet goed genoeg

Zelfs als je iedere nacht van 23 tot 7 uur in bed ligt, betekent dat niet altijd dat je ook uitgerust bent. Goed slapen is niet zo simpel als in bed liggen en je ogen dicht doen, helaas. Het ligt aan de duur, timing en kwaliteit. Als je dus genoeg slaapt maar nog steeds moe bent, dan kan het zaak zijn van hoe goed je slaapt.

enhanced-5307-1426696529-10

6. Je bent een tijdje geleden ziek geweest door een virus

Ben je in de afgelopen maanden ziek geweest? Het zou dan ook wat overgebleven ziekte kunnen zijn. Het kan drie tot vier maanden duren voordat je lichaam helemaal de oude is na een virus. Veel anti-oxidanten eten en rustig (weer) gaan sporten kan dit proces makkelijker maken.

7. Je hebt een serieuze relatie met caffeiïne

Als je te afhankelijk bent van caffeïne, gaat het juist energie kosten. Caffeïne komt met veel voordelen, maar kan ook schade hebben. Nuttig dus niet teveel caffeïne, zodat je er niet afhankelijk van wordt.

8. Je eetpatroon heeft invloed op je slaappatroon

Als je je lichaam vult met eten dat bewerkt is en waarvan de vitaminen weg zijn, dan laat je energie dat merken. Denk aan je eten als brandstof. Eet en drink voor maximale energie. Nuttig bijvoorbeeld verse groenten en fruit en noten, die zo min mogelijk zijn bewerkt voor ze in de winkel lagen.

Screen Shot 2015-03-19 at 3.44.08 PM

9. Je sport niet

Door te sporten maak je endorfine aan, slaap je beter en houdt je je lichaam ook nog eens in vorm. Onderzoek wijst ook nog eens uit dat mensen die 's ochtends sporten de beste slaappatronen hebben. Sport echter ook niet te veel, je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen.

10. Je bent uitgedroogd

Het kan ook zijn dat je gewoon heel veel dorst hebt. Als je (teveel) alcohol hebt gedronken, voel je je moe en over het algemeen verschrikkelijk. Dat komt doordat je uitgedroogd bent. Maar als je dus in het dagelijks leven ook niet genoeg drinkt, helpt dit niet bij het slapen. Drink bijvoorbeeld een glas water voordat je ook maar aan koffie denkt. Dan is het caffeïne probleem van nummer 7 misschien ook opgelost.

11. Je bent gestresst

Deze ken je vast wel, maar is het herhalen waard. Constante stress laat je mentaal en fysiek uitgeput voelen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies