De smartphone markt raakt verzadigd; meet the mini's

Vorig artikel Volgend artikel

De smartphone markt is verzadigd als er onder meer gekeken wordt naar het verwachte aantal sales dat door Samsung en HTC niet is behaald. Dat werd aan het einde van het jaar 2013 al duidelijk. Het lijkt erop alsof er vooral een piek is bereikt in de vraag naar zogenoemde high-end toestellen.

De verkopen van bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4 zijn na de lancering in 2013 bijvoorbeeld achtergebleven bij de verwachting. Of er daadwerkelijk sprake is van een bereikte piek, of dat er andere factoren een rol spelen, is nog maar de vraag. Zeker als nu gekeken wordt naar de verwachte verkopen van onder meer de Samsung Galaxy S5 die het al beter doet dan z’n voorganger. Het is wel zo dat de smartphone markt door de verzadiging laat zien dat de consument behoefte heeft aan meer. Meer, in het opzicht van meer keuze en meer voordelige versies van high-end smartphones.

De smartphone markt raakt verzadigd; meet the mini's

High-end toestellen voor beperkte doelgroep

De innovators, maar ook de early adaptors en de early majority zijn degenen die voorin de rij staan als er een nieuw high-end smartphone wordt gelanceerd van merken als Samsung en Apple, maar ook van merken als HTC en LG. Als deze groep verzadigd raakt, dan komt het grote publiek om de hoek kijken. De zogenoemde late majority. Deze consumenten tonen interesse voor een nieuwe smartphone, maar willen daar geen hoofdprijs voor betalen.

Producenten spelen daar handig op in door niet meer uitsluitend high-end toestellen op de markt te brengen, maar ook goedkopere versies en mini´s van de smartphones te ontwikkelen en te verkopen, zoals de Samsung Galaxy S4 Mini die volgens Typhone dezelfde ervaring biedt als de high-end S4. Ook HTC zou inmiddels bezig zijn met de ontwikkeling van een plastic versie van de HTC One M8 die volgens de geruchten in mei op de markt wordt gebracht. De specificaties van de plastic variant zijn gelijk aan die van de originele HTC One M8. Het is echter de behuizing die het verschil maakt. De plastic versie is namelijk veel goedkoper.

LG doet ook verwoede pogingen om bij te blijven op de smartphone markt. Aan het eind van vorig jaar deden er al geruchten de ronde dat er in 2014 een mini smartphone van het model LG G2 zou worden uitgebracht. 

Consumenten willen in de fase van verzadiging meer keuze hebben. De producenten van smartphones kunnen daarop inhaken door inderdaad met goedkopere versies te komen en door mini´s op de markt te brengen. In de eerste fase is het altijd de producent die bepaalt welke smartphone er ontwikkeld wordt, maar na verloop van tijd verschuift die rol naar de klant. Door optredende verzadiging zien de fabrikanten zich genoodzaakt om tegemoet te komen aan de wens van de consument. Differentiatie trekt nu eenmaal de doelgroep van de late majority aan en met meer keuzes valt daar voor de fabrikanten nog meer winst te behalen. 

iPhone 6C
Ook Apple richt zich op een bredere doelgroep om concurrerend te blijven. Zo is de iPhone 5S nog maar net een half jaar oud en er zijn al plannen die erop wijzen dat er een nieuwe smartphone gelanceerd wordt die iPhone 6 zal worden genoemd. Er zijn echter ook geruchten dat er een mini iPhone ontwikkeld wordt met een 4,7 inch beeldscherm. Andere mogelijke opties voor een nieuwe Apple smartphone hebben betrekking op de ontwikkeling van een iPhone Air of iPhone 6C. Of de geruchten ook bewaarheid worden zal de tijd laten zien. Duidelijk is wel dat er een toekomst is weggelegd voor meer keuze en goedkopere smartphones naast de productie van high-end toestellen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies