Toys for girls

Vorig artikel Volgend artikel

Smartphones en andere gadgets stonden tot voor kort bekend als toys-for-the-boys. Inmiddels hebben vrouwen de gadgets ook ontdekt en maken ze meteen een inhaalslag. The Telegraph spreekt in een artikel over de feminisering van gadgets zelfs over een revolutie veroorzaakt door 'tech-savy women' en noemt een onderzoek van Sony Ericsson waar uit kwam dat vrouwen inmiddels meer geld uit aan gadgets dan aan schoenen(!), gemiddeld zo'n 494 euro per jaar. Ook blijken de verkopen van smartphones aan vrouwen veel sneller te groeien dan aan mannen. Alle reden voor fabrikanten dus om vrouwen als doelgroep serieus te nemen.

Toys for girls

En die beginnen dan ook voorzichtigjes met marketing speciaal gericht op vrouwen. In de VS doken de laatste tijd ineens Blackberry advertenties op in vrouwenbladen als Elle, Martha Stewart Living and Oprah Winfrey's O. Toevallig verscheen hierover ook net een posting op het blog van Computeridee

Gelukkig zijn we het stadium voorbij waarin alle telefoons voor vrouwen werden uitgevoerd in het roze, liefst compleet met spiegeltje. Op het VEA congres What women want van vorige week werd weliswaar een voorbeeld genoemd van zo'n roze telefoon die wel heel goed werd verkocht, maar over het algemeen is wel duidelijk dat veel vrouwen zich daardoor niet voelen aangesproken. Vrouwen blijken ook van de toys-for-the-boys te houden, maar letten wel sterk op het design.

Het gaat tegenwoordig bij gadgets dus niet meer alleen om wat een apparaat allemaal kan. Door de opkomst van vrouwelijke kopers speelt vormgeving een steeds grotere rol. Smartphones zijn het baksteenstadium ontgroeid en zien er tegenwoordig stukken beter uit. De Blackberry Pearl is nu al een van de best verkopende modellen van Blackberry en ook de 3G Apple iphone zal naar verwachting goed aanslaan bij vrouwen. Volgens Nielsen was vorig jaar in oktober nog 1 op de 4 iPhone bezitters een vrouw, in maart van dit jaar was dat al veranderd naar 1 op de 3.

De 'feminisering van de gadgets' is ooit begonnen in Japan, waar de i-Mode telefoons al heel vrouwelijk waren vormgegeven. Westerse producenten keken daar toen nog argwanend naar, maar bleken er goed naast te zitten. Het succes van Apple toont aan dat 'feminiene vormgeving' ook mannen aan kan spreken. Het oog voor detail van Apple spreekt vrouwen aan. Zelfs de verpakkingen zijn mooi (wie heeft ook zo'n moeite met het weggooien van die prachtige dozen?) en de uitleg is ook nog in gewone mensentaal in plaats van technisch jargon. Allemaal aspecten die vrouwen aanspreken. En dus ook mannen, want vrouwen staan bekend om hun langere lijst van eisen. Ik hoorde laatst zeggen: If you please a man, you just please a man. If you please a woman, you please everyone.

Marianne van Leeuwen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies