24 Game bedrijven verantwoordelijk voor de helft van alle betaalde app verkopen

Vorig artikel Volgend artikel

Met een wereldwijde omzet van 120 miljoen dollar, alleen al in de afgelopen maand, lijkt het erop dat betaalde apps in iTunes en de Google Play store inmiddels zijn uitgegroeid tot een buitengewoon succesvol business model. Smartphone bezitters zijn wel degelijk bereid te betalen voor handige apps, mooie games of goede content op hun mobieltje. Maar wat blijkt? De helft van die 120 miljoen wordt verdeeld onder slechts 25 verschillende app makers. 

24 Game bedrijven verantwoordelijk voor de helft van alle betaalde app verkopen

24 van de topverdieners zijn gameproducenten waaronder Electronic Arts, Rovio, Gameloft, Zynga en Disney. Er staat slechts één niet game bedrijf in de lijst: Pandora, die sinds kort een succesvolle betaalde muziekapp levert. Samen zijn de 25 bedrijven dus goed voor 60 miljoen omzet per maand aan betaalde apps. 

Van de 300 best verkochte apps zijn 145 games in de Apple Store, bij Android zijn dit er 116 van de 200. Onderzoeksbureau Canalys, die gisteren met de cijfers van de mobiele app market naar buiten kwam, wijt het succes van de vele gamepartijen in de app store vooral aan hun slimme marketingstrategie: Binnen hun eigen producten maken zij vaak reclame voor hun andere apps, die gebruikers zodoende ook gaan downloaden. Zo prijst Rovio op dit moment maar liefst 8 verschillende varianten van Angry Birds aan. 

Volgens de onderzoekers wordt het voor nieuwe spelers op de betaalde app markt steeds moeilijker om met een nieuw product succesvol door te breken, omdat de rollen op dit moment al verdeeld lijken te zijn onder 25 zeer succesvolle partijen. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies