'75 tools for Creative Thinking': Het ideale hulpmiddel bij brainstorms

Vorig artikel Volgend artikel

Elke creatief heeft wel eens een zetje nodig om het brainstormproces op gang te brengen. Alhoewel sommige ideeën je zomaar ineens te binnen schieten (volgens onderzoek meestal onder de douche), kan het helpen om op een dood moment een aantal tools voorhanden te hebben om je creatieve brein eens even goed aan het werk te zetten. Daartoe dient deze nieuwe kaartenset van BIS Publishers: Op de 75 kaarten staan allerlei vertrekpunten om je creativiteit te prikkelen. 

'75 tools for Creative Thinking': Het ideale hulpmiddel bij brainstorms

De kaartenset is een ideale tool in brainstorms met grote of kleine groepen. Elke kaart is een opzichzelf staand spel en vertrekpunt voor een creatief probleem, waardoor je out-of-the-box kunt nadenken over diverse mogelijke scenario's in 5 verschillende fasen: Getting Started, Check Around, Break it Down, Break Trough, Evaluate & Select. Ideaal als je nog geen idee hebt hoe je beginnen moet, of juist al in de finetuning fase van een idee zit. 

De meeste kaarten zijn door 3 of meer mensen uit te voeren en op elke opdracht staat omschreven hoe lang deze ongeveer in beslag zal nemen. Dit varieert van 15 minuten tot twee uur. Elke opdracht is redelijk concreet, er wordt precies omschreven wat je nodig hebt (veelal pen en papier) en wat iedereen moet doen. Bijvoorbeeld een product of dienst beschouwen als een echt mens, en iedereen te vragen hoe oud de persoon is, waar hij of zij van houdt, etc. Vervolgens mag elke deelnemer aan de brainstorm drie wensen waarmaken voor die 'persoon' in kwestie. Van alle wensen wordt de beste uitgekozen die verder wordt uitgewerkt tot een toepasbaar idee. 

In de bijgevoegde handleiding van de kaartenset wordt omschreven hoe je alle opdrachten gebruikt, al wijzen de meeste kaarten redelijk zichzelf. Bureau's of bedrijven kunnen de sets vanaf 250 stuks ook laten personaliseren om bijvoorbeeld weg te geven als relatiegeschenk. 

75 Tools for Creative Thinking kost 24 EUR en is online te bestellen

203_bookpage-75-tools
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies