Privacy big issue voor smartphone-eigenaren

Vorig artikel Volgend artikel

Gebruikers worden op het internet op vrijwel iedere site blootgesteld aan reclame. Achter deze sites gaat een heel netwerk schuil waarin cookies worden opgeslagen. Op deze manier kunnen adverteerders gericht banners aanbieden, gebaseerd op het bezoek aan eerdere websites. Een groot deel van de consumenten heeft deze manier van adverteren (nog steeds niet) niet door. Mobiele telefoongebruikers hebben hier echter een scherper oog voor.  

Privacy big issue voor smartphone-eigenaren

Ondanks dat de overheid een 'big issue' maakt van privacy op het internet, houdt menig consument zich hier nog niet mee bezig. Simpelweg omdat ze geen idee hebben wat er schuilgaat achter datgene wat ze te zien krijgen. Opvallend is dat smartphone-gebruikers zich hier wel mee bezig houden. 

Voor 38 procent van de gebruikers is privacy een belangrijke kwestie. Een op de vijf gebruikers is bezorgd over het 'tracken' van persoonlijke informatie door adverteerders. Terwijl dit op de smartphone nog lang niet zo vaak voorkomt als op een pc. Wellicht heeft dit ermee te maken dat de relatie met de telefoon intensiever is dan met de computer. Misschien komt het doordat ontwikkelaars van apps al meerdere keren in opspraak zijn geweest in verband met het doorverkopen van persoonlijke informatie. Feit is dat consumenten hier wel scherper op zijn. Ruim een kwart heeft behoefte aan meer beveiliging voor de telefoon.

De uitkomsten passen goed in het straatje van de onderzoeker: Truste. Zij leveren beveiligingsoplossingen voor onder andere cloud computing en mobiele telefonie. Niettemin is het gezien de ontwikkelingen rondom mobiele telefonie goed om te weten hoe de consument aankijkt tegen privacy op de telefoon. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies