Populariteit gaming blijft toenemen

Vorig artikel Volgend artikel

Gaming is hot, ervoor betalen not. Een trend die al lange tijd te zien is in gaming en doorzet. Zo kondigde de makers van Mortal Kombat al aan dat de nieuwe game verschijnt met een 'online pass' om (illegale) doorverkoop en verhuur tegen te gaan. Recent internationaal onderzoek maakt opnieuw duideijk dat gaming ongekend populair is, maar dat het merendeel van de gebruikers niet wil betalen om ze te kunnen spelen.

Populariteit gaming blijft toenemen

Gemiddeld is het aantal gaming-uren toegenomen met 70 procent. Dit komt neer op een toename van vijf uur per week. In Nederland ligt het aantal gemaakte uren zelfs nog hoger met een toename van bijna 8 uur. De meeste tijd wordt besteed aan online casual games, gevolgd door console games en PC games. De sterkte toename is echter zichtbaar onder gaming op sociale netwerken als Facebook en Hyves en games via mobiele telefoons en tablets. Om tot deze resultaten te komen onderzocht Newzoo, onderzoeks- en consultingbureau gericht op gaming, circa 20.000 respondenten uit tien landen. Hiervan komen circa 1.600 respondenten uit Nederland.

Niet alles gratis 

Een ruime meerderheid (65 procent) wil niet betalen voor het spelen van games. Toch gaat er nog steeds veel geld om in de gaming-industrie. In 2010 is er alleen al in Nederland 530.000.000 euro uitgegeven aan games. Maar ook in ons land is een afname (-11 procent) te zien van het aantal betaalde games, al is deze daling niet zo sterk als in buurland België (-27 procent). Het meeste geld wordt uitgegeven aan console games. Zeker de helft van het totaal uitgegeven bedrag. Voor het spelen van mobile games en social games via sociale netwerken wordt het minst uitgegeven.

Mogelijkheden advergames

Je zou denken dat het investeren in games op sociale netwerken en mobiele apparaten dan ook geen potentie heeft. Misschien niet voor de reguliere aanbieders van games, maar het biedt juist wel mogelijkheden voor adverteerders. Het aantal spelers van social en mobile games neemt immers sterk toe. Wie hier op in kan springen met games die interessant zijn voor de doelgroep, kan zich onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Online draait het om relevante content en interactie. Een advergame biedt de mogelijkheid om op een natuurlijke manier dicht bij de doelgroep te komen. 

NationalGamersSurvey2010_Summary_Netherlands%202
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies