Financiële educatie dankzij mobieltje

Vorig artikel Volgend artikel

Jongeren hebben steeds vaker een mobiele telefoon, ongeveer driekwart van de jongeren tussen negen en veertien jaar. In veel gevallen zijn zowel de telefoon als de bijbehorende rekening voor de ouders. Zo kunnen de kinderen lange gesprekken houden met vriendjes die inmiddels ook allemaal een mobieltje hebben, zonder dat ze hier zelf een cent voor hoeven te dokken.  

Financiële educatie dankzij mobieltje

Zowel onderzoek van het NOS als van Hi laten zien dat het mobieltje een van de eerste dingen is waar jongeren zelf financiële verantwoording voor (zouden) moeten dragen. Niet heel verrassend dat dit geen goede basis is voor later wanneer ouders geen grenzen stellen aan de kosten die gemaakt worden.

Bellen zonder grenzen kan een hoop ellende opleveren. Zeker wanneer jongeren dit patroon doortrekken naar wanneer zij wél zelf verantwoordelijk zijn voor de rekening. Het komt dan ook steeds vaker voor dat jongeren duizenden euro's schuld hebben aan telefoonkosten, een lening afsluiten voor de scooter of auto of op andere manieren laten zien dat zij niet met geld om kunnen gaan.

Hi neemt, als provider gericht op jongeren, verantwoordelijkheid en komt vanaf juni dit jaar met een nieuw product. Hiermee springt zij in op het nadelige gevolg van 'mobieltje voor kinderen om bereikbaar te zijn.' Financiële educatie, mobiele etiquette en sociale druk zijn belangrijke aspecten voor het nieuwe product. Zo kunnen ouders hun kind met een gerust hart voorzien van een mobiele telefoon. 

Nu heb je daar als ouder geen abonnement bij Hi voor nodig. Zo zijn er locale initiatieven om jongeren een stukje finacieel bewustzijn bij te brengen en is er hierover op de site van het Nibud ook veel informatie te vinden.   

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies