Hoe design je een succesvolle iPad app

Vorig artikel Volgend artikel

User interface design komt een heel eind. Waar we ooit begonnen zijn met de rekenmachine en een muis aan de computer, zijn we nu in staat om met onze vingers een scherm te bedienen op bijvoorbeeld een iPad. Maar die verandering zorgt ook dat we op een andere manier naar het ontwerp van de dingen op zo'n scherm moeten gaan kijken. Met andere woorden: Waarin zit het succes van een goed ontworpen iPad app? 

Hoe design je een succesvolle iPad app

Volgens Lynn Teo van createief bureau AKQA is het niet meer zo dat 'vorm functie volgt'. 'Form informs Function', aldus de user experience expert gistermiddag tijdens haar presentatie op SXSW. Wie bijvoorveeld een stoel ontwerpt kan dat zo doen: 

stoel

Maar ook zo: 

rugburm-lounge-chair-from-rags_5965

Functie is dus niet langer leading in een ontwerp, maar slechts een raadgever. Datzelfde advies geldt ook voor iPad apps. Het is niet noodzakelijk om een app te ontwerpen die enkel en alleen functioneel is. Functie is belangrijk, maar door de juiste vorm te kiezen, is het niet altijd nodig om de functie tot detail uit te leggen. 

Lynn onderscheidt zelf 3 typen iPad apps. Type 1 maakt gebruik van metaforen uit de werkelijkheid zoals een bureaublad, een magazine layout of een showroominrichting. Door gebruik te maken van deze situaties zijn dergelijke iPad apps makkelijk herkenbaar voor gebruikers, en dus fijn om te gebruiken. Goede voorbeelden van dit type apps zijn onder meer: 

MoMa

MoMA

Target

target

Epicurious

epi

Wired

wired

Het tweede type apps dat Lynn onderscheidt zijn de op het oog hele eenvoudige apps, die met veel visuele elementen en user feedback zo intuitief mogelijk te gebruiken zijn. Type 2 apps blinken dus uit in hun eenvoud, terwijl ze soms wel een Een aantal voorbeelden: 

Gap

GAP1969

Yellow Pages

mzl.oduttbeh.1024x1024-65

Style.com

styleapp3

Tot slot is er nog een derde type apps, dat door middel van expliciete instructies, navigatie hulp en herhaling de gebruiker duidelijk maakt hoe ze de app het beste kunnen gebruiken. Een designvorm die met name bij complexere of contentrijke apps zeer nuttig kan zijn. Voorbeelden zijn onder meer:

Pulse

Pulse

Food & Wine

mzl.lenvoygg.1024x1024-65

Twitter

twitter18

De belangrijkste les uit deze 3 typen apps is dus dat een goede iPad app dus vooral relatable, discoverable en learnable moet zijn. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies