Geen brandloyalty onder smartphones

Vorig artikel Volgend artikel

Smartphones zijn onmisbaar in ons huidige straatbeeld. Toch is het bijzonder om te horen dat er volgens onderzoek weinig brandloyalty onder de consumenten is. De voornaamste reden is dat alle innovaties terug te vinden zijn bij bijna alle merken. Alle smartphones kunnen kortgezegd hetzelfde en kosten hetzelfde. Er is nog wel onderscheid te maken in o.a. Ios (Apple) en Android software (Google).

Geen brandloyalty onder smartphones

In het derde kwartaal van 2010 is de verkoop van het aantal SMART toestellen bijna verdubbeld. Toch is er voor de consument in hun ogen weinig over om hun eeuwige trouw aan te wijden. Apple is de enige die met de komst van de iPhone een merktrouw heeft gecreëerd. Daarbij komt ook het nieuws dat Apple zijn eerste winkel gaat openen in Nederland. De winkel zou in het Hirschgebouw aan het Leidseplein in Amsterdam zich gaan vestigen. De grote hoeveelheid Nederlandse Apple fans kijken hunkerend uit naar een Nederlandse official Apple store zoals die bijvoorbeeld ook op Fifth Avenue in New York zit.

Smartphone applicaties zijn een randvoorwaarde geworden en als je fabrikant het niet bezit dan ben je jouw klant kwijt. In de marketing wordt dit element een ‘dissatisfier’ genoemd. Dat je als merk de applicaties bezit is niet meer bijzonder. Maar het is zeker slecht voor je merk als je het niet meer bezit. Voor alle fabrikanten is er naar mijn mening in de smartphone branche een race ontstaan om maar niet achter te blijven. Misschien heeft die race ervoor gezorgd dat er geen innovatie op (online) marketingstrategieën zijn ontstaan. De voordelen zijn bekend voor de consument. Nu moet het nog waardevoller worden gemaakt. Daarin zit genoeg ruimte voor onderscheid.

Dat internet het moeilijk heeft om klanten trouw te maken was al bekend. Het is heel gemakkelijk om te verschuiven van pagina als klant. Maar een Smartphone heb je toch al snel twee jaartjes. Dan is het toch vreemd dat je in die twee jaar nog steeds geen binding met je mobiel hebt gegenereerd. Een mobiel is conversatie middel. Branding 2.0 is conversatie. Er is een enorme taart aanwezig en de bedragen die de fabrikanten stoppen in R&D zou ook in hun marktonderzoek geïnvesteerd moeten worden.

Barbara van Brug

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies