Vrouwen zijn helemaal klaar met roze bling bling gadgets

Vorig artikel Volgend artikel

Voor mij komt de uitkomst van dit onderzoek niet als een verrassing, maar fijn is het natuurlijk wel als er weer eens een stereotype ontkracht wordt. 'De technische vrouw verstoot de Barbiegirl' kopt het persbericht van website BesteProduct.nl dat onderzoek deed naar de populariteit van gadgets onder vrouwen. De iPhone staat daarin nog steeds met stip op 1.

Vrouwen zijn helemaal klaar met roze bling bling gadgets

Redacteur Wendy Muis van BesteProduct.nl verbaasde zich blijkbaar net zoveel als ikzelf als er hier op de redactie een pakketje met een roze bling bling phone wordt afgeleverd. Leuk voor een grote groep consumenten (met name jonge meiden van 15) maar roze is natuurlijk niet elke vrouw haar lievelingskleur.

Wendy besloot te onderzoeken hoeveel vrouwen eigenlijk zitten te wachten op de roze gadgets, en zette een enquette uit onder 300 vrouwen waaronder diverse retailers, fabrikanten en gadgetdeskundigen. De helft van de ondervraagden gaf aan met enige regelmaat een gadget te kopen, maar dat een speciaal op vrouwen gericht product absoluut niet de voorkeur geniet.

Sites zoals BesteProduct.nl zien dat er ook steeds minder gezocht wordt naar specifieke vrouwenproducten. "Vrouwen switchen van een roze vrouwengadget naar een stijlvol en unisex gadget, zoals de iPhone.” Dit toestel kwam als favoriete gadget uit de bus. “Smartphones hebben vaak uitgebreide functies en een strak design. Dat trekt de moderne vrouw aan.”

BesteProduct.nl sprak ook met vrouwelijke gadgetexperts, fabrikanten en retailers. Fabrikanten worden zich langzaamaan bewust van de ontwikkeling van barbieroze naar stijlvol en unisex. Zij beginnen de stijl van hun vrouwenproducten aan te passen. De kleur wit is bij de meeste vrouwen populair.

Die toestellen kunnen volgens de participanten aan het onderzoek overigens nog wel stukken verbeterd worden, dus daar wacht de fabrikanten toch nog een schone taak de komende tijd.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies