Philips komt met automatische val-detector voor ouderen

Vorig artikel Volgend artikel

Met de jaren komt naast wijsheid, ook een verhoogd risico op nare complicaties bij een val. Voor senioren die nog steeds zelfstandig wonen is er al geruime tijd een speciaal systeem, LifeLine, waarbij men bij een nare val contact op kan nemen met een callcenter. Het huidige systeem vraagt echter om een handmatige oproep, waardoor bij ernstige ongevallen het apparaat vaak niet toereikend blijkt. Daarom komt fabrikant Philips eind deze maand met een nieuwe versie, uitgerust met automatisch detectiesysteem.

De nieuwe versie van de LifeLine is uitgerust met het zogenaamde AutoAlert, een serie van accelorometers en druksensoren, die detecteren wanneer een persoon plotsklaps valt. Volgens de fabrikant is het systeem voor 95% accuraat. De LifeLine wacht na het detecteren van een mogelijke val 30 seconden om te kijken of het slachtoffer zelf op kan staan, alvorens het callcenter in te lichten.

De LifeLine werkt helaas alleen in de directe omgeving van de woning van de drager. Het is volgens Walter van Kuijen, general manager van LifeLine, moeilijk om de betrouwbaardheid van de dienst te garanderen buitenhuis. Ook het inzetten van een GSM netwerk is volgens Philips niet zaligmakend.

De nieuwe LifeLine met AutoAlert wordt eind volgende week gelanceerd voor de Amerikaanse markt en zal zo'n $13 gaan kosten, bovenop het standaard abonnement.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies