Blog08: Show Me The Money

Vorig artikel Volgend artikel

Het eerste internationale bloggerscongres in Nederland - Blog08 - haalde afgelopen vrijdagavond zelfs het NOS journaal. De line-up was met bekende internationale bloggers als Pete Cashmore (Mashable), Loren Feldman (1938Media) en Hugh McLeod (GapingVoid) dan ook aardig indrukwekkend te noemen. Het waren uiteindelijk ook deze sterren wiens presentaties het meeste indruk maakten.

Blog08: Show Me The Money

En toch rijst een event als deze de vraag voor wie het nu precies bedoeld is. Onder de ruim 130 aanwezigen in de zaal veel bloggers van bekende Marketing/Techblogs als Marketingfacts, Frankwatching, Emerce en DutchCowboys; maar ook een grote hoeveelheid journalisten van traditionele media waaronder tijdschriften, kranten en TV-zenders.

Dat gegeven leverde in elk geval weer de nodige discussie op over wat ook alweer het verschil is tussen bloggen en ouderwetse journalistiek. Een discussie die door een heetgebakerde Loren Feldman echter snel de kop in werd gedrukt: ‘Bloggers are NOT journalists. You’re just a bunch of guys in your underpants writing stuff’.

Verder lag de nadruk van het programma vooral op hoe je persoonlijk beter kunt worden aan je blog. Hoe je er rijk van kunt worden, populariteit mee kunt vergaren, een merk op kan bouwen, vrouwen mee kunt scoren of het je een gevoel van goddelijke macht kan geven. Enige vorm van idealisme was ver te zoeken, wat soms tot irritatie in de zaal leidde.

2971418385_d971e55178_o1

En dat terwijl al snel duidelijk werd dat de Bloggerscultuur in Nederland toch echt wezenlijk verschilt van die in Amerika. Ons bereik is voor de niche-onderwerpen waarover bloggers in Nederland schrijven simpelweg te klein om er een bestaan uit op te bouwen. Met een relatief klein taalgebied van 16 miljoen mensen en hooguit enkele miljoenen Vlamingen, is je advertentiebereik gewoon te klein om rijk van te worden. Of zoals Hugh McLeod het tijdens zijn gelukkig ontzettende nuchtere presentatie verwoorde: ‘Don’t quit your day job’.

Het moet gezegd dat alle aanwezige sprekers hamerden op het feit dat succes niet vanzelf komt. Wie groot wil worden met bloggen moet daar volgens Pete Cashmore 24/7 loeihard voor doorwerken. Zelf heeft hij inmiddels 3 redacteuren in dienst die in shifts werken zodat de site op elk moment van de dag het laatste nieuws verspreid.

Wie wel eens de interviews met de hoofdredacteuren van TechCrunch en Gizmodo in WIRED heeft gelezen weet hoe serieus bloggen in de VS genomen wordt, en hoe belangrijk het is een nieuwsscoop als eerste te kunnen berichten. Het is dat wat je succes bepaald. En succes vertaalt zich daar inmiddels in miljoenen unieke bezoekers en tonnen aan advertentie inkomsten.

2971974974_8740b8aa9a_b1

Het lijkt echter niet de belangrijkste beweegreden voor Nederlandse bloggers. Zij bloggen vooral om hun ei kwijt te kunnen, kennis op te doen en zichzelf te profileren. De dagafsluiting door Bad Mother Vlogger Gabemac stuitte dan ook op enige weerstand. Het grappig bedoelde optreden waarin hij de zaal toeschreeuwt dat bloggen hem faam, drugs en vrouwen bracht mag dan wel heel Rock ’n Roll zijn, het heeft toch ook iets triestigs. Misschien wel omdat het ons bloggers met de neus op de feiten drukt: Laten we toch vooral blijven schrijven omdat we er lol in hebben.

make%20money%20blogging

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies