Blog08: De Blogtips van Pete Cashmore (Mashable)

Vorig artikel Volgend artikel

Weinig verrassingen tijdens de eerste presentatie op Blog08 voor diegenen die al enige ervaring met het opzetten van een weblog hebben. Pete Cashmore van Mashable legt deze ochtend namelijk precies uit hoe je een blog start, groot maakt, en er aan kunt verdienen.

Het is een simpel ABCtje:

Blog08: De Blogtips van Pete Cashmore (Mashable)

Build something you love
Bloggen doe je over iets waar je van houdt en waar je verstand van hebt. Alleen dan kun je er écht goed, uniek en bijzonder in zijn.

Just do it
Zoals met zoveel dingen geldt: als je een goed idee hebt, moet je het gewoon doen.

Blog, eat, sleep, repeat
Bloggen is hard werken. Diegenen die er écht groot mee zijn geworden, zoals de jongens van Techcrunch en Gizmodo, deden het soms wel 24 uur aan één stuk. Het wordt een sport om nieuws als eerste te hebben, ten opzichte van concurrenten, maar zeker ook ten opzichte van andere media zoals print en TV. Als je groot wil worden, moet je snelle kwaliteit én kwantiteit kunnen leveren. Bij Mashable werken op dit moment 3 vaste editors, die ervoor zorgen dat er in shifts 24/7 - de klok rond - gebolgt wordt.

Analize, Monetize, Marketize
Key bij het opzetten van een blog is volgens Cashmore het gebruik maken van de juiste middelen. Gebruik Wordpress, simpelweg omdat het het beste blogsysteem is, dat je bovendien op je eigen server kunt laten draaien. Gebruik Google Analytics, omdat het het beste (gratis) analytics programma is, maar ook de meest relevante informatie analyseert (zoals referrers, en meest populaire artikelen).

En last but not least: gebruik social media om je blog 'aan de man te brengen'. Twitter is één van Cashmore's favorieten. Bij mashable scannen ze via twitter bijvoorbeeld elke tweet waar het woord 'mashable' in voor komt. Door daar direct op te reageren voorkom je soms dat bloggende twitteraars een negatief stuk over je schrijven. Anderzijds kunnen social media als Facebook, Digg, etc. bijdragen aan de populariteit van je site.

You've got (a) company
Next thing you know: You've got (a) company. Waarbij het zaak is om - net als in elk echt 'bedrijf' - goede mensen aan te trekken en slechte te laten gaan, en om te allen tijden, de concurrentie een stapje voor te blijven.

Pete Cashmore verwacht niet dat de recessie veel invloed op het blogbedrijf zal gaan hebben. Veel mensen in Nederland doen het weliswaar als extraatje naast hun reguliere baan, maar zullen dat ook blijven doen omdat het belangrijk blijft jezelf - en je kennis - te etaleren. Juist ook in tijden van recessie.

Wat gelijdelijk aan wel steeds meer zal veranderen - bijvoorbeeld door diensten als twitter - is dat minder relevante content niet langer blogwaardig is. Alleen de écht relevante dingen worden nog uitgewerkt tot een heel artikel. Als het ook in 140 tekens gezegd kan worden, waarom zou je er dan meer aan besteden?

2971745346_cc7d21caaf_b
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies