RTL 4 met 5,3 miljoen tweets meest besproken zender op Twitter

Vorig artikel Volgend artikel

Van de 8,1 Nederlanders in de leeftijdscategorie 13 tot 49, zijn er 2,9 miljoen actief op Twitter. Favoriete onderwerp? TV-programma’s. Mark van de Crommert (CEO, Remotely.tv) vertelt in zijn presentatie van vanmiddag voor het Mediapark Jaarcongres 2013 over welke programma’s in Nederland het meest besproken worden en daarom een plek krijgen in de Social TV Hit Parade 2012-2013.

RTL 4 met 5,3 miljoen tweets meest besproken zender op Twitter

Het bereik van TV vergroot je door middel van Twitter. Zowel qua impact als aantal kijkers. Een goed voorbeeld hierbij is Scandel. Een Amerikaanse politieke drama/serie. In het eerste seizoen 7 miljoen kijkers. Voor Amerikaanse begrippen net aan. Het aantal kijkers tijdens het twee seizoen nam al snel af en de show dreigde gecanceld te worden. De redactie en de acteurs kwamen bij elkaar om een manier te vinden om de serie een nieuw leven in te blazen. Oplossing? Twitter.

Het aanzwengelen van een dialoog op Twitter. Dit deden zij met behulp van #hashtags. Bijvoorbeeld de aflevering waarin ene Fitz dood geschoten werd. De redactie introduceerde de hashtag #whoshotfitz. Of bij de tweede aflevering waar het karakter Huck werd opgepakt met de bijpassende hashtag #whatthehuck, wat natuurlijk ook een leuke woordspeling is. Een heuze community ontstond en werd bevestigd toen de fans zelf de hashtag #freehuck in het leven riepen.

Het resultaat? Van 7 naar 9,1 miljoen kijkers in de finale van het tweede seizoen. Daarmee een 33e plaats in de top honderd van series in de Verenigde Staten. Daar komt bij dat hoe meer betrokken de kijker is, hoe groter de concentratie tijdens de commercialbreak is. Een grote meerwaarde voor adverteerders. Zie Twitter daarom als een extra kanaal. Niet alleen voor extra kijkers, maar ook engagement voor adverteerders.

Ook Nederlanders Twitteren graag mee over programma's en tv series. De Social TV Hit Parade 2012-2013 is het resultaat. Drie categorieën. Voor de categorie meeste tweets voor een serie gaan in Meerdijk de vlaggen uit met GTST als winnaar. De prijs voor het televisie programma met de meeste tweets gaat naar het Eurovisie Songfestival. De grote winnaar en daarmee meest sociale televisie zender is RTL 4, met 5,3 miljoen tweets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies