PICNIC08: Wat zijn de trends van deze tijd?

Vorig artikel Volgend artikel

Wat is het verschil tussen een trend en een fad? Die vraagt stelt trendwatcher Michael Tchong vandaag. Een trend, of liever gezegd, een übertrend: is ook wel een major movement in onze leefgewoonten en maatschappij.

Een simpel voorbeeld van zo'n major movement is bijvoorbeeld het gegeven dat al onze apparatuur draadloos wordt. Of dat we zo verslaafd zijn aan onze smartphone. Zeker sinds de intrede van de iPhone of de CrackBerry, volgens Tchong 'de hipste drug van deze tijd'.

En het is niet alleen onze mobiel waar we verslaafd aan zijn, sommigen noemen hun notebook tegenwoordig al liefkozend 'my lappy', alsof het om een hondje gaat. En wat doen hondjes: ze hebben de neiging bij ons in bed te kruipen. Vergeet niet dat het nog maar enkelen decenia geleden is dat wetenschappers zeiden dat 'consumenten nooit een computer zouden aanschaffen omdat ze zo'n groot en lelijk ding niet in de woonkamer wilden hebben.'

PICNIC08: Wat zijn de trends van deze tijd?

Nog zo'n trend: We leven in een experience-economy. Het verandert onze winkels, die meer en meer 'belevingswerelden' worden. Neem bijvoorbeeld de Nokia winkels, of de Orange Flagship store waar zelfs concerten worden georganiseerd, een coffeebar is, en meetingrooms.

Voor 'experiences' is de moderne consument ook bereid om meer te betalen. De Guerlin Lipstick met ingezette diamanten bijvoorbeeld, voor het schamele bedrag van $62.000. Als we tegenwoordig naar een feest gaan, moet dat een belevenis zijn. Is er niks origineels georganiseerd, dan zijn we verveeld. Voor vakanties geldt hetzelfde: tegenwoordig zijn er al Cruiseboten waarop complete amfitheaters en klimmuren zijn gebouwd.

We leven in een tijd waarin Gaming groter is dan Hollywood. Grand Theft Auto 4 bracht in zijn eerste week meer geld op dan Spiderman 3 in zijn eerste week in de bioscopen deed.

We stellen steeds hogere eisen aan de snelheid waarin producten en processen werken. The accelerartion of life zorgde voor de ontdekking van de Polaroid camera, want we wilden de foto's sneller ontwikkeld hebben. Dat moest nog sneller, nu zetten we ze direct vanaf onze mobiel online.

Ondanks dat ons leven versnelt, betekent dat niet dat we tijd over hebben. Sterker nog: de toegenomen mogelijkheden en complexiteit maakt dat we in vergelijking met 1920 nu bijna 2 uur minder slapen 's nachts: van gemiddeld 8,8 naar 6,9 uur. 'Time' is dan ook 'more valuable than Money'.

Het zijn ontwikkelingen die leiden tot het ontstaan van nieuwe trends: de opkomst van Energy Drinks bijvoorbeeld. Er zijn wereldwijd al meer dan 250 verschillende merken, Red Bull is marktleider met 53% marktaandeel, en de mooiste naam voor het product werd bedacht door rapper Nelly: Pimp Juice.

Mensen worden steeds ouder. De kinderen van nu gaan waarschijnlijk een gemiddelde leeftijd van 126 bereiken. Dat betekent dat mensen die straks 60 zijn, de 40ers van nu zijn. Dit resulteert onder meer in een boomende Spa business: wereldwijd zijn er al meer dan 70.000 welness resorts waar mensen kunnen relaxen, zich laten verzorgen en daarmee aan een gezonde fysieke uitstraling kunnen werken. Anderzijds is Botox inmiddels al goed voor een jaaromzet van 1 miljard. 'Our purpose in life is to not end up looking like Keith Richards'.

Een leuke presentatie van Michael Tchong, die in razend tempo een goed beeld van de major movements van onze tijd gaf. Meer informatie vind je op zijn website Ubercool.com.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies