Jongeren willen lekker ingewikkeld doen

Vorig artikel Volgend artikel

Jongeren willen samen aan de slag, filosofie is in opkomst en je eigen kleding breien is hip. Dat vertelt Peter van Woensel Kooy (senior redacteur Marketing Tribune) in zijn presentatie voor het Trends in Kids- en Jongerenmarketing congres van vanochtend. 9 iconen gebaseerd op literatuur en een beetje gezond verstand. Een kleine greep in wat volgens hem de jongerentrends van 2013 zijn.

Jongeren willen lekker ingewikkeld doen

Participatie is het nieuwe consumeren. Jongeren willen zelf dingen regelen en het liefst met elkaar. Denk aan platforms als etsy.com, kickstarter, Gidsy voor toeristische rondleidingen van locals, thuisafgehaald.nl en peerby.com. Ze zijn ingredientbewust en bezoeken de natuurwinkel massaal. De eerste A-merken bieden hun producten al aan met minder suiker aan en in kleinere porties.

Filosofie is in opkomst. Lekker ingewikkeld doen. Opzoek naar de waarheid achter de waarheid. De jongeren zijn onhandig en vinden een lampje indraaien al lastig. In de UK weet slechts 15% hoe je een auto kunt starten met startkabels en 17% kan een fietsband vervangen. Iedere klus staat uitgelegd op YouTube. Daarnaast het Epke-effect waar jongeren streven naar uniek vakmanschap. 

Lowlands is al uitverkocht voordat alle bands bekend zijn. Het merk is belangrijker dan de inhoud. Amerika ontdekt house muziek en ook de lolligheid bij muziek als Gangnam style zal nog veel voorkomen. Daarnaast de app voor sport en gezondheid. Seksuele voorlichting via games en handig bij genante klachten. 

Op het gebied van mode staat smart budget centraal. Vintage, ruilbeurzen en zelf breien. H&M komt met goedkope kunstof schoenen en de paardrij-look is een must. Echt bont mag weer. Maar dan wel alleen aan de binnenkant. Voor de mannen retro Nikes en skinny jeans. En krijgen ook steeds meer kleding speciale vakjes voor tablets en smartphones.

Volg onze live verslagen hier op DCG en uiteraard via Twitter op de hashtag #KJ13 en @Dutchcowgirls.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies