Bedrijven hebben meer invloed op overgewicht dan zij zelf denken

Vorig artikel Volgend artikel

Bedrijven hebben meer invloed op de overgewicht problemen in onze samenleving dan zij zelf denken. Dat stelt Floor Volker Panteia (KidWis) tijdens haar presentatie op het Trends in Kids- en Jongerenmarketing congres van vanmiddag. We leven in een obesitas tijdperk waar ouders blind geloven in de boodschappen van commercie. Tijd voor bedrijven om hier goed over na te denken.

Bedrijven hebben meer invloed op overgewicht dan zij zelf denken

40% van de volwassenen heeft overgewicht, waarvan 10% obees is. Onder de kinderen is dit een stijgend percentage van 15%. Als bedrijven het niet doen, zal de overheid ingrijpen. Floor hoopt dat wij dit in Nederland voor kunnen zijn en bedrijven maatschappelijk ondernemen als een kans gaan zien. In Amerika kunnen ze er al niet meer omheen. Zo komen verschillende bedrijven (o.a. Coca Cola) met kleine porties, minder suiker en wordt het aantal calorieën groter en daardoor duidelijker getoond.

Het ontbreekt ouders aan kennis en ook emotionele redenen spelen een grote rol. Zo kunnen veel ouders wel bepalen wat gezond (groente, fruit etc.) en wat ongezond (hamburger, pizza etc.) is maar blijft dit bij de grote middengroep onduidelijk. Ouders geven kinderen minder snel iets te eten dat zij zelf niet lusten, geven veel tussendoortjes of iets vervangends. Ook willen zij graag dat hun kind erbij hoort en vriendjes heeft. Dit alles voor het gevoel om een goede ouder te zijn. 

Zij gaf de volgende tips. Belangrijk is dat je eerlijk bent over je product. Ondanks de strikte regels kunnen bedrijven hier nog goed de grenzen in opzoeken. Pretendeer niet dat jouw product gezond is, als dat niet zo is. Mensen gaan hier namelijk blind in mee. Neem kennis van de regels van onder andere voedingscentrum en reclame code. Kom bijvoorbeeld met een gezonder alternatief en bespreek het onderwerp met concurrenten. Geen massale campagnes, maar op een subtiele manier mensen in de juiste richting sturen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies