PICNIC08: Op hoeveel Sociale Netwerken zit jij?!

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de Picnic keynote 'The Emerging Real-Time Social Web' vraagt Linda Stone de zaal op hoeveel sociale netwerken we eigenlijk zitten. Feitelijk is het van de zotte, dat een groot aantal van ons moet toegeven op meer dan zes verschillende sociale sites actief te zijn.

Jyri Engeström (Jaiku) probeert een verklaring voor onze losgeslagen verslaving aan netwerken te geven. Gek is het namelijk niet, haaks op de globalisatie staat immers onze hernieuwde interesse in elkaar, de kleine dingen in het dagelijks leven. Zoals de comments van vrienden op de foto van zijn zoon op Flickr.

PICNIC08: Op hoeveel Sociale Netwerken zit jij?!

Social Netwerken gaat volgens Jyri de komende jaren nog veel verder, tot we een échte Maurader's Map (uit: Harry Potter) kunnen creeëren waarop we onze vrienden als stipjes zijn bewegen. Leuk allemaal, als het écht om je vrienden gaat. Maar is dat nu juist niet het probleem, dat zoveel van onze online contacten vage kenissen zijn, vreemden vaak, en soms zelfs niet-bestaand?

Ook Matt Jones (Dopplr) signaleert deze trend. Hij gaat echter niet in op een oplossing, maar vertelt hoe zijn travel-social network een belangrijke rol gaat spelen in de verdere ontwikkeling van Location-Bases toepassingen social media sites in het algemeen.

Eigenlijk geeft niemand antwoord op de vraag die Linda Stone in het begin van deze presentatie poneerde. Na Matt Stone vervolgt Addy Feuerstein over zijn eigen startup AllofMe: nóg een social network. Op twitter is men het erover eens dat de startup pitch ietwat ongepast is in deze prez-o.

Philip Rosedale (Second Life) sluit de groepspresentatie af, en verbaasd zich - evenals Lessig vorige week op eDay - over het feit dat Second Life een wereld is die stukje voor stukje en grotendeels vrijwillig door mensen werd gebouwd. Een verklaring? Creativiteit zit in ons DNA, en mensen creeëren graag een wereld die rond hen draait.

Feitelijk zijn we na deze presentatie dus geen steek wijzer. :)

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies