Hoe lezen mensen het liefste nieuws op een iPad? Horizontaal!

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren woonde ik tijdens SXSW Interactive een zeer interessante sessie over iPad design bij. Het bedrijf Poynter deed afgelopen onderzoek naar de wijze waarop tablet gebruikers nieuws consumeren op hun iPad. Zien nieuwsapps er in de toekomst allemaal uit zoals Flipboard? Of prefereren we het ouderwetse papieren ontwerp? 

Hoe lezen mensen het liefste nieuws op een iPad? Horizontaal!

Tijdens de sessie wordt onderstreept dat uitgevers zich moeten realiseren dat ze hun content tegenwoordig voor vier verschillende platformen maken: Print, Online, Mobile en Tablet. Elk platform heeft zijn unieke USP's en benefits: Print en tablets zijn een 'Lean Back' medium, mobile en online een 'Lean Forward' nieuwsbron. 

Elk platform kent dus een ander ideaal ontwerp. Verrassend genoeg, bleek uit het onderzoek dat Poynter afgelopen jaar deed dat 70% van de iPad gebruikers er bijvoorbeeld de voorkeur aan geeft om hun nieuws horizontaal (liggend) te consumeren. En daarmee doel ik op de oriëntatie van de iPad, maar wellicht ook die van de gebruiker. 

Het liefst lezen tabletgebruikers hun nieuws namelijk 's avonds, als ze languit op de bank liggen of in een lekkere stoel zitten. Eyetracking research toont aan dat ze gemiddeld maar liefst 18 headlines op een nieuwssite scannen, voordat ze besluiten welk artikel ze aanklikken en gaan lezen. 

Er werden ook drie verschillende interface ontwerpen getest: Een traditionele krantenopmaak, carrousel vormgeving (zoals de app Pulse, hierboven afgebeeld) en een tile indeling (verschillende groottes, zoals Flipboard). Verbazingwekkend genoeg gaf ruim de helft van de proefpersonen aan de voorkeur te geven aan de carrousel indeling: Veel afbeeldingen, weinig tekst. 35% opte voor de traditionele indeling, waarin een redacteur de hoofdlijnen voor ze had gehighlight (dit werd opvallend hoog gewaardeerd) en slechts 15% koos voor de Tile variant. 

Commentaar op die laatste nieuwsvorm was dat het weliswaar een hele mooie vormgeving kent, maar het je 'te hard laat werken' om interessante content te vinden. Liever hebben mensen een vormgeving met veel afbeeldingen, alhoewel mensen toegeven dat ze daardoor vaker artikelen aanklikken op basis van de afbeelding, zonder dat ze geïnteresseerd zijn in de inhoud ervan. 

Mensen die een artikel niet aflezen, hebben vlak daarvoor vaak minder headlines gescand voordat ze hun keuze maakten. Gemiddeld genomen stoppen ze na ca. 80-90 seconden met lezen. De onderzoekers geven aan, dat het dus de moeite kan lonen als editors gaan nadenken over een manier om mensen op dit punt tóch vast te houden. Bijvoorbeeld door snel even een korte samenvatting van het voorgaande te geven. 

67% van de proefpersonen maakte ten slotte gebruik van de native browsercontrols om op de nieuwssite te browsen. Er bestaat dus een grote voorkeur voor het laten gebruiken van standaard navigatie elementen boven custom navigatietools in bijvoorbeeld een aparte app. 

Voor meer informatie over het eyetracking onderzoek van Poynter volg je Dave Stanton op @GoToPlanB.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies