eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur

Vorig artikel Volgend artikel

Stanford docent Lawrence Lessig van Creative Commons sluit de dag af, Dick Hardt style. De illustrerende powerpointslides sluiten naadloos aan op zijn verhaal, dat hij begint met een korte historie van de Internet Cultuur. Een cultuur die voortkwam uit creativiteit, waarin iedereen schreef en las: Read-Write. Tot een punt waarop het zich centraliseerde en we even in een tijdperk van Read Only verkeerden: Het traditionale zender-ontvanger model dat zoveel media hanteren.

In 2004 kwam de totaalomslag, de tijd van REMIX brak aan. Wij, the public, gaan met bestaande cultuurproducten aan de haal en remixen dat, op alle mogelijke manieren. We maken media op die manier democratischer en relevanter.

eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur

Een mooi voorbeeld daarvan geeft Lessig onder meer met deze bekende YouTube hits:  

Dit nieuwe cultuurmodel baseert zich niet op geld. De hedendaagse mediaconsument loopt niet warm als je hem 50 euro voor een YouTube clipje geeft. Hij doet dat uit hobby, een persoonlijke passie en soms zelfs uit idealisme. Daarin verschilt deze situatie totaal van dat andere, commerciële cultuurproductiemodel waarin traditionele media nog steeds kwalitatief hoogstaande content maken. Er is echter absoluut geen sprake van dat het één het ander gaat vervangen, de twee bestaan, nu al, naast elkaar. Vullen elkaar aan.

Op gebied van auteursrechten brengt het echter wel de nodige problemen met zich mee, want wie is nu de eigenaar van een product als dat het resultaat is van een remix? Zo heeft George Lucas de Starwars rechten zó potdicht afgetimmerd dat ieder filmpje waarin zelfs maar een hele korte soundbite van Darth Vader te horen is, daarmee zijn eigendom is.

Maar ‘All rights reserved’ is anno 2008 een model dat niet meer houdbaar is. Hoezeer de traditionele media zich nu ook verzetten tegen de copyrightschenders, het is een werkelijkheid die nooit meer zal verdwijnen, en die nooit meer terug te dringen of in te perken valt. Vandaar dat er gezocht moet worden naar nieuwe manieren om de content eigenaren voor hun werk te compenseren, een model waarin ‘some rights reserved’ zijn: en dat is precies waar Creative Commons voor staat. Een zeer geslaagde afsluiter, van een zeer geslaagd event.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies