South by South West: 5 Dagen trends, nieuwe media en guacamole

Vorig artikel Volgend artikel

Toegegeven, het is geen straf om dit jaar voor de derde maal op rij naar SXSW Interactive in Austin, Texas te mogen. 'South by South West' is misschien wel hét grootste en belangrijkste event in de interactieve industrie. Maar wie denkt in zonnig Texas 5 dagen van een welverdiende break te kunnen gaan genieten komt bedrogen uit: Met meer dan 3000 sessies op het programma is SXSW over het algemeen een intense kenniservaring, waarin je in een week tijd meer nieuwe dingen hoort dan sommigen in een jaar.

South by South West: 5 Dagen trends, nieuwe media en guacamole

SXSW begon ooit als een muziekfestival, later kwamen daar film en interactive bij. En alhoewel het muziekfestival pas begint als interactive ophoudt, is de creatieve vibe van alle drie de industrieën gedurende de gehele twee weken voelbaar in Austin. Wie na een lange congresdag op Sixth street op zoek gaat naar een gezellige kroeg moet niet verbaasd opkijken als hij daar Hollywoodsterren zoals Ashton Kutcher of Jake Gyllenhaal tegen het lijf loopt. Of startup founders Dennis Crowley (Foursquare), Kevin Rose (Digg/Oink). En de kans is aanwezig dat je 's avonds op een gig van Outkast belandt waar de roddel gaat dat Bill Gates er rondloopt.

Kortom: Een paar dagen draai je mee in het hart van de Amerikaanse media industrie onder het genot van koude Budweiser en nachos guacamole. En alhoewel dat op zichzelf al een bijzondere ervaring is, draait het natuurlijk vooral om alle sessies in het Austin Convention Centre. Bijna 20,000 mensen kochten dit jaar een kaartje voor het Interactive event, dat morgenmiddag 9 maart begint en duurt t/m a.s. dinsdag. Elke dag zijn er honderden sessies om uit te kiezen, een goede voorbereiding is dus absolute noodzaak. 

Gelukkig heb je met de SXSW app na een uurtje spitten al snel een aardig lesrooster samengesteld. Elk jaar staan een aantal trendgevoelige thema's centraal, zo is er dit jaar veel aandacht voor de wijze waarop startups nieuwe businessmodellen introduceren en de economie veranderen, de toenemende rol van mobiel(e toepassingen), gamification, de rol van (nieuwe) media in de naderende Amerikaanse verkiezingen en last but not least: de mogelijkheden van 'Big Data' zoals steeds meer toepassingen die op dit moment verzamelen. 

Zoals elk jaar zijn er ook veel sessies voor de liefhebbers van design, wireframing, techniek, business, marketing, health, non-profit, (transmediale) storytelling, blogs, journalistiek, contentstrategie en lifehacking. De rode draad in mijn eigen programma volgt de komende dagen vooral een aantal sessies over information-, web- en app design, (big) data visualisatie en uiteraard e-health, food en fitness. De komende dagen lees je er alles over op deze site en bij onze grote broer Dutchcowboys!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies