Ben jij een pop-up'er?

Vorig artikel Volgend artikel

Pop-up generation? Ja, naast X, Y, Z is er een groep met gemeenschappelijke kenmerken die tot een ‘niche’ binnen de generaties behoren. De term is afkomstig van trendwatcher Lidewij Edelkoort. Zij benoemt hiermee een stroming ontwerpers die werkt in verschillende dimensies. Het is een nieuwe kijk op design door ontwerpers die zijn geboren in de 20e eeuw en actief zijn in deze eeuw.

Ben jij een pop-up'er?

MOTI directeur (museum of the image) Mieke Gerritzen gaf Edelkoort de opdracht een expositie te ontwerpen die betrekking heeft op grafische vormgeving en beeld. Bovendien moest de tentoonstelling een samenwerking worden met de ‘Brabantse industrie’. “Ik wist direct wat het onderwerp moest zijn”, aldus Edelkoort. “Er is nu een generatie ontwerpers die opgevoed is met het scherm en opgeleid met de computer. Deze mensen zijn bekend met het platte vlak van waaruit ze in verschillende dimensies ontwerpen.”

Toen de trendwatcher dit vertelde, bedacht ik me hoe bijzonder het eigenlijk is. We zien volume vanuit platte vlakken en kunnen vervolgens 3D objecten weer terug brengen tot een plat vlak. We navigeren tussen dimensies alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Opvallend is juist dat onze hersens eigenlijk geen 3D kunnen ervaren. Talloze platte 2D schijfjes worden in ons brein opgestapeld wat leidt tot de illusie van een 3D ervaring. In films ontmoeten deze illusies elkaar.

De expositie zette mijn brein continu aan het werk. Een goede mind exercise! Een ogenschijnlijk eenvoudig project bleek telkens een verrassingseffect te hebben binnen verschillende dimensies. Overigens was het daarom wel erg prettig dat de expositie compact is. Het vraagt namelijk een continue reshifting van je hersens. En dat kost energie. Bijvoorbeeld het lezen van een boek: Er lag een boek op tafel. Een lamp (met camera) scheen sfeerlicht over het boek en een tv-scherm liet realtime het boek op tafel zien. Vrij normaal een beheersbaar in 2D. Maar, toen ik de bladzijde omsloeg, gebeurde er iets sprookjesachtigs op het tv-scherm. De ‘platte pagina’s’ kwamen tot leven dankzij grafische animaties die uit de pagina’s popte. Bladerde ik verder, dan verscheen de volgende animatie. Wilde ik terug naar het begin, dan kwam er weer wat anders uit de pagina’s naar boven. Zo werd lezen een verfijnde, magische multidimensionale ervaring.

Origami mode
Briljant was het project van de Japanse modeontwerper Issey Miyake. Volgens Edelkoort een man die qua leeftijd niet meer in deze generatie past, maar vanwege zijn jonge, vernieuwende geest niet mag ontbreken. Geïnspireerd door de Japanse origami vouwkunst ontwierp hij samen met enkele computerspecialisten mode vanuit een plat vlak. Het resultaat is een kunstwerk dat op het eerste oog een soort plat mozaïek van stof lijkt. Neem je de stof in je handen en trek je het aan als een kledingstuk, dan krijgt het object volume en wordt het mode.

Omdat niet alle pop-up projecten in deze expositie te presenteren zijn, heeft MOTI een omvangrijk boek uitgebracht. Het is een mooie, afwisselende grafische momentopname waarbinnen je de pop-up wereld kunt ervaren. Je kunt het gebruiken om je te verdiepen in het thema. Indien je zelf onderdeel uitmaakt van deze generatie, zal deze bloemlezing een prikkelend moment van herkenning zijn.

Je kunt de komende tijd zelf ervaren wat deze pop-up generatie voor onze beeldcultuur betekent: MOTI Breda, t/m 12 april 2012.

364
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies