Het Nieuwe TV Maken: Tvformats 2.0

Vorig artikel Volgend artikel

Talentshows zijn niet nieuw. Sterker nog, RTL heeft legio aan talentshows. Maar wat maakt een succesvol tvformat – zoals Xfactor en The Voice – nu anders? “De manier van het verhaal vertellen is nieuw, waarbij aspiratie en geloofwaardigheid uitgangspunten zijn. Het gaat om een emotionele gelaagdheid binnen een format,” aldus Matthias Scholten RTL topman, afgelopen week tijdens congres HNTVK op het mediapark.

Het Nieuwe TV Maken: Tvformats 2.0

Matthias Scholten is directeur Content bij RTL Nederland. Eerder was hij medeoprichter van RTL Concepts en RTL Productions. Scholten nam het publiek mee naar de broedkamers van RTL Content. En dat deed hij met veel enthousiasme en humor. Bovendien werd mij duidelijk dat Scholten een duidelijke visie erop nahoudt wat betreft creativiteit, strategie en content.

Tijdens zijn presentatie in het instituut voor Beeld en Geluid vertelde hij hoe de tvmakers van nu, tv dramaturgen zijn geworden: “ We hebben het over Het Nieuwe TV Maken. TV makers van talentshows zijn dramaturgen geworden. De huidige TV makers combineren de techniek van: TV (oude stijl), documentaire makers (waar zit het drama achter de mens/situatie?) En zijn ook nog filmregisseurs op het gebied van muziek en montage. Waarbij ze gebruiken maken van de techniek van andere disciplines.” Belangrijke pijler blijft emotie: “ Echte emotie is de drijfveer,” volgens Scholten.

Aan de hand van een aantal video’s maakte hij deze boodschap duidelijk. Mooi voorbeeld van storytelling was het bekende fragment van Gareth Gates van Pop Idol, al weer van een aantal jaren geleden. Uiteindelijk wil je als kijker meer over deze jongen weten: Hoe komt het dat hij zo stottert? Werd hij daarmee gepest? Hoe kan het toch zijn dat als ie start met zingen, alles vloeiend uit zijn mond komt…?

Deze gelaagdheid wordt in het huidige aanbod talentshows van RTL toegepast: de kandidaten krijgen een écht gezicht, als kijker voel je je (meer) betrokken bij de show en haar kandidaten. “Tijdens het kijken wil de kijker van de ene naar de andere kunnen switchen ( inzet social media) en bovendien verlangt de kijker naar meerdere emotionele lagen tegelijkertijd.” Daarbij zijn gebruik van de juiste muziek en slimme montagestijl van groot belang. Want duidelijk mag zijn dat de formats 2.0 ( of nieuwe stijl) mediaformats zijn waarbij de kijker, of “gebruiker”, toegang heeft tot diverse media. Dus, you’re in control, om nog maar een engelse term ertegen aan te gooien.

Een “total experience” is hier key. Het gaat om involvement. De start van zo’n crossmediale campagne begint met o.a. tv promo’s, radio, mobile, ticketing en de website. Vervolgens start het tv programma -de experience-  en wordt het in zijn geheel ( het gelaagde format) uitgerold over diverse media ( Hyves, Facebook, twitter, backstage). En deze ingezette media worden van unieke content voorzien. Recentelijk is bijvoorbeeld ook de Xfactor Heartbeat app geintroduceerd, die de hartslag van de kandidaten registreert.
Tot slot – voor de hele loyale fans – biedt RTL ook bijvoorbeelde korte clips aan, die verder niemand nog heeft gezien - long tail experience-. De term ‘The Long Tail‘ staat simpel gezegd voor het verschijnsel dat internet een verschuiving van mass marketing naar niche marketing mogelijk maakt. Dus echte loyale fans kunnen ook nog kiezen voor downloads, boeken, tickets, merchandise en meer.

Grappig hoe Scholten het oude “koffieautomaat-moment” vergelijkt met nieuwe media: “Waar je vroeger bij het koffieautomaat had over die ene tvshow, heb je nu je social media”. Door het gebruik van meerdere schermen tijdens het kijken van een (live) tv show kan je anno 2011 lekker tweeten, backstage een kijkje nemen, of via facebook je mening delen. Kortom, formats 2.0, een totaal nieuwe ervaring dan “old school tv maken”. En RTL weet als geen ander zijn doelgroep(en) te bereiken, boeien en binden. En dat gaat ze goed af: uit recente cijfers blijkt dat de omzet van RTL Nederland steeg naar € 429 miljoen (2009: € 371 miljoen). De omzet uit de televisieactiviteiten maakte een groei door van 17,3 procent en kwam daarmee uit op € 373 miljoen (2009: € 318 miljoen). De omzet uit de radioactiviteiten steeg in 2010 met 5,7 procent naar € 56 miljoen (2009: € 53 miljoen).
De sites van RTL Nederland hadden in januari 2011 een bereik van 38,8 procent onder internetters van 13 jaar en ouder. De sites verwerkten gezamenlijk 34 miljoen bezoeken.
 
Bron: congres HNTVK, emerce.nl, RTL Nederland

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies