Internet & TV: content everywhere

Vorig artikel Volgend artikel

“ Internet is not a feature. It’s the future”. Vice President Smart TV
Business Group Television van Philips, Pieter  Vervoort, sprak met veel enthousiasme gisteren tijdens het congres Het Nieuwe TV Kijken over nieuwe producten en innovatie uit de lichtstad. Daarnaast aandacht voor: Hoe vertaal je innovatie naar marktkansen binnen multimedia, verzorgd door Menno Bangma van TNO.

Internet & TV: content everywhere

Content rechtstreeks aanbieden, daar draait het om volgens de Philips topman. “De 3D experience met ambilight biedt de beleving van “ share, connect & interact”. Philips verwacht dat er in 2013 62% van de huishoudens een tv met internet connectie zal hebben( plus alle apparaten die eraan gekoppeld kunnen worden).  Opmerkelijk was dat Philips ook open staat voor partnerships met andere electronicagiganten om zo de krachten en kennis te bundelen. “Er is momenteel al een samenwerking tussen Sharp en Loewe,” meldde Vervoort tijdens het congres.

Philips zet verder in op Smart TV “content everywhere”: specifiek ontwikkelde applicaties helpen je bij de bediening van je tv met je smartphone of tablet pc. Naast de normale functies van een afstandsbediening maken ze het mogelijk tekst in te voeren, rechtstreeks toegang te krijgen tot content en foto's naar de televisie over te zetten.

Menno Bangma van TNO wist het publiek te boeien met onderzoeksresultaten over o.a. VoD en onze Nederlandse zuinigheid hierin! Bangma werkt bij TNO Multimedia en is daar gespecialiseerd in het vertalen van innovatie naar marktkansen. Zijn onderzoek en advies richt zich op multimediale thema's zoals bijvoorbeeld IPTV, Video on Demand, 3D TV, content bescherming, cross device service enabling en mobiel breedband. Zo blijkt uit research dat 45% van filmliefhebbers regelmatig illegaal download. Een actueel onderwerp: Teeven neemt maatregelen tegen illegaal downloaden. De verhuur van dvd gaat al jaren slecht ( vanaf 2004 een enorme daling), de bioscopen draaien daarentegen topjaren. Een verklaring hiervoor? “ Het kan zijn dat mensen de bioscoop als een goedkoop alternatief zien voor een avondje uit in tijden van recessie. Maar ook 3D helpt mee aan de populairiteit van bioscoopbezoek.” Ook is er een terugloop te zien bij de inkomsten uit DVD/BluRay verhuur en verkoop.

Video On demand( VoD) werd verder toegelicht in onderzoeksresultaten: zo is het distributiesysteem complex voordat een film middels VoD bij de kijker thuis in de huiskamer kan komen. Veel voorkomende klacht is dan ook dat het aanbod beperkt is en uit de resultaten blijkt dat “wij Nederlanders” – hoe verrassend ook – het VoD wel erg duur vinden. Maar slechts 8% wist uiteindelijk wat de kosten zijn! ( ter info: zo'n 6 euro per film of live voetbalwedstrijd). Verder opmerkelijk: Veel consumenten hebben wél toegang tot VoD maar gebruiken de dienst niet. Bovendien is het zo dat VoD voor het overgrote deel van de ondervraagden een tweede keus is, na televisie. Met andere woorden: als er écht niets op de buis is, dan wil men nog wel naar VoD. Toch zijn de verwachtingen positief: verwacht wordt dat video-on-demand via TV en internet tot 2013 met jaarlijks 17-52% zal groeien.

Samenvattend: VoD heeft nog een aantal uitdagingen liggen: het aanpassen van de attitude ten opzichte van de dienst en wellicht nieuwe businessmodellen? Dus misschien ook meer mogelijkheden in “pay per view”. Niet voor niets is vorige maand de Stichting Video on Demand opgericht door filmmaatschappijen en distributeurs met als doel om VoD in Nederland nog beter op de kaart te zetten omdat Nederland achter blijft ten opzichte van het Europese gemiddelde.

Bron: congres HNTVK, Philips, TNO, Broadbandtvnews.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies