Niet zappen maar hacken

Vorig artikel Volgend artikel

Bright magazine was te gast op het Congres Het Nieuwe TV Kijken dat vandaag plaats vond in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. “ Als wij als consument niet krijgen wat we willen, dan pakken we het gewoon.” Vervolgens kregen de aanwezigen het beeld te zien van downloadsite Pirate Bay, de bekende en omstreden illegale downloadsite. De toon was gezet!

Niet zappen maar hacken

Vandaag was ik namens Dutchcowgirls te gast bij het jaarcongres HNTVK. Thema van dit jaar: De invloed van internet op tv met een compleet overzicht van alle ontwikkelingen. Dus van devices en mogelijkheden, laatste onderzoeken ( content & cash), VoD, kijkersgedrag en “Over the Top Distributie in de praktijk”.

Het crossmediamerk Bright is in 2004 gecreëerd door Erwin van der Zande en samen met collega David Lemereis beten zij de spits af van het congres op het mediapark. “ Het begin van illegaal downloaden is ontstaan omdat mensen het vervelend vinden als ze niet krijgen wat ze willen. Dus gaan ze het zelf doen. De start ook van open source communities.” Dus de gebruiker wil zélf controle over zijn content bepalen.

De heren van Bright pakten onderwerpen beet als: een totaaloverzicht van devices met interactieve content en hun visie op de toekomst van apparaat en consument. Drie pijlers hierin waren de drie C’s: Controle content, Choice en Convenience.

Keuze(vrijheid) is leading. Zo is Youtube volgens van der Zande en Lemereis “het MTV van de 21e eeuw”. Lemereis schrijft vooral over wetenschappelijk nieuws en heeft een tik voor robotica en mechanica. Daarnaast is hij het gezicht van Brights populaire videoserie Uitpakparty waarin hij gadgets bespreekt. ( een aanrader trouwens!) Bovendien waren beide mannen te zien in de VPRO serie “In de Ban van het Ding” over nieuwe technologie.  Wat betreft Choice: “ Vrijheid om als consument zelf in te vullen en te doen wat je wil. Dat betekent dus dat er heuse Youtube-feestjes plaats vinden bij mensen thuis ( herkenbaar!), Youtube quizjes en noem maar op. Het is onderdeel geworden van het leven.” En als je je afvraagt waarom ATWT niet meer op de buis is? Kapotgegaan doordat alles al te zien was op Youtube…En daar ligt meteen het probleem en uitdaging voor de tv-industrie.

Bij de derde C aangekomen - “Convenience” – Hier is volgens beide Brightmannen terrein te winnen. De realiteit is dat onze computer alle content heeft. We slaan alles op: dvd’s, films, illegaal of niet. Maar hoe krijgen we de content van onze computer naar de televisie? Toshiba en Siemens bieden al het e.e.a. aan nieuwe technologie op de “beeldbuis”. Maar deze beide elektronicagiganten doen het verkeerd: “ Het is als een tickertape – denk CNN – waarbij allerlei widgets onderaan je beeldscherm verschijnen.” Niet echt prettig dus. Philips met hun Smart Tv  is wat dat betreft een verbetering volgens de sprekers: “ De channels zijn eigenlijk simpele sites.” De tv-industrie kiest voor digitale distributie waarbij ze de gebruiker toegang bieden tot content. Zoals BBC dit al jaren doet, maar vergeet ook niet onze vertrouwde Uitzending Gemist. Waar de kabelaars met settopboxen komen, is een veelvoorkomende klacht bij gebruikers dat de EPG (Elektronische Programmagids) niet of onvoldoende gebruiksvriendelijk is. “En Video on Demand ( VoD) biedt veelal oude films”. Dus daar is ook nog veel te verbeteren volgens Bright als we het hebben over Convenience.

Van der Zande en Lemereis gaven wel een positief oordeel over Boxee dat echt alles afspeelt en zeer gebruiksvriendelijk schijnt te zijn. Ook toonden ze een demo van Slingbox: een kastje waarmee je overal ter wereld kunt genieten van je eigen televisiebeelden en opgenomen programma’s. Zowel op je laptop als op je mobiel.

Tot slot werden de aanwezigen nog getrakteerd op een demo van Air Video.
Air Video is uitgegroeid tot een populaire applicatie om video’s te streamen vanaf je pc of Mac. Daarbij worden ook formaten als DivX ondersteund, zonder dat je alle filmpjes eerst hoeft te converteren. Duidelijk werd dat innovatie binnen de technologie van internet en tv in de handen ligt van de zogenaamde "early adapters".

“Door hacken laten jongeren zien hoe ze het willen hebben. Die gaan dus niet zappen maar hacken.” DRM ( digital rights management) kwam als een rode draad terug tijdens de gehele dag.


bron: HNTVK Congres 2011, Bright.nl, Tweakers.net
 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies