MIPTV Cannes van start

Vorig artikel Volgend artikel

“Global entertainment content industry”. Dat is waar de beurs MIPTV in Cannes over gaat. Vandaag start in de mondaine badplaats Cannes de jaarlijkse internationale TV beurs waar iedereen die maar iets betekent in de tv industrie aanwezig is.

MIPTV Cannes van start

De beurs kent een lange traditie en trekt zo’n 13.000 professionals uit de markt die werkzaam zijn bij televisie, film, digital & audiovisuele content, productie en distributie: “ … a market conference and networking forum to discover future trends and trade content rights on a global level.” En de beurs is groots van opzet: zo is er een onderverdeling in MIPTV, MIPDoc, MIPFormats, Connected Creativity at MIPTV en MIP Junior.

Submarine, het Amsterdamse produktiehuis met een specialisatie in nieuwe media en transmedia is met hun Collapsus genomineerd voor een prestigieuze Digital Emmy Award. Vandaag wordt tijdens de beurs de winnaar bekend gemaakt. De concurrentie is groot: Ook het bekende The Conspiracy for Good, (Nokia) dingt mee naar deze prijs in de catagorie “fiction”.

Mooie is dat je niet per se een duur ticket en verblijf hoeft te financieren om dit event op de voet te volgen. Via het eigen youtubekanaal en twitter krijg je een goede indruk van het congres. Ook het MIPblog wordt goed bijgehouden zodat je hoogtepunten kan volgen.
Vanuit Nederland zijn er talloze productiehuizen vertegenwoordigd met eigen mediaformats, van Endemol, IDTV tot Eyeworks. De Nederlandse internationale formatmakelaar Absolutely Independent van Patty Geneste is uiteraard aanwezig in Cannes. Wat biedt zij dit jaar aan? Een paar voorbeelden:

Basket Toss: “In this wacky guerilla game show, we challenge teams of girls to compete against one another in a basketball game. There’s only one problem: there’s no ball! Instead of a ball, they'll have to use the clothes they’re wearing, which are ranked in value.”

Cash Cam (NON PRODUCED) “Cash Cam is a hilarious game show in which nine contestants compete head-to-head via web cams or phone cams from their homes, schools and jobs. To win, they must complete simple tasks faster than their opponents. Expect tasks like: inflate a condom until it pops; put your underwear on your head; get yourself slapped in the face". 

En twee formats van de NCRV, De Confrontatie, een nieuw tv programma waarin slachtoffers van zinloos geweld hun verhaal kunnen doen. Ook Joris’ kerstboom  zal wellicht in de toekomst in andere landen te zien zijn als ‘Christmastree” of “Arbre de Noël! Verder Face your Bullies, een format van Peter van der Vorst dat in mei bij RTL4 te zien zal zijn. In het programma staan mensen centraal die vroeger op school gepest werden of gepest hebben.
Overige titels: Please come to my wedding (SkyHighTV),Your Sexy Mother (Chief Productions,UK), Football Fans en The Exit List. Voor meer info, kijk op de site van Absolutely Independent

Geen tijd om naar Cannes af te reizen maar wel up to date willen zijn over de ontwikkelingen binnen tv en internet? Dan moet je zeker dit blog in de gaten houden want Dutchcowgirls doet verslag van het congres Het Nieuwe TV Kijken dat op 13 april plaatsvindt op het Mediapark ( Instituut voor Beeld & Geluid). O.a. daar aan de orde "Nieuwe media of andere media?"  Met een overzicht van nieuwe media initiatieven binnen de Publieke Omroep. Maar ook: Hoe verdien je geld aan content? Op deze dag sprekers, nieuws uit de branche en netwerken voor broadcasters, telecom, kabelsector, content, internet service providers (ISP) en politiek. Bekijk ook het verslag van DCG op 13 april van dit event.

bron: Parool, zappenblog, mediacourant.nl, MIPTV.com, brandchannel.com, Bright.nl, Absolutely Independent

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies