Winkels van de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Een onderzoeker en een ontwerper praatten op het congres 'What's going on in Retailing?" beide over de toekomst van 'de winkel'. Aanvankelijk lijken hun verhalen mijlenver uiteen te liggen. De ontwerper beschrijft mondiale trends, de onderzoeker zegt dat ze er nauwelijks zijn. Uiteindelijk blijken beide tot dezelfde visie te komen: de winkel wordt een multifunctionele ruimte. Veel meer dan een rek met blikjes of hangertjes wordt het een merkbeleving, een plek om de loyaliteit van de consument te grijpen en vast te houden. 

Winkels van de toekomst

Ibrahim Ibrahim van Portland Design ("We design stores"). Wat kan die man presenteren. Zijn verhaal was een lange serie lekkere one-liners. De directeur van het Londense ontwerpbureau confronteerde de Nederlandse grootgrutters en kruideniers in de zaal met zijn visie op de toekomst van retailing. Dat deed hij door beelden te laten zien van winkels die de shoppende consument in vervoering brengen. Ze zijn een wereld verwijderd van de gemiddelde supermarkt, telecomwinkel en broodjeszaak. “De winkel wordt een openbare ruimte,” zei hij. “Een multifunctionele ruimte, waar mensen samenkomen en rondhangen en tastbare ervaringen delen.” Hij bespeurt een polarisatie tussen diverterend en functioneel winkelen. Met andere woorden: kopen omdat het moet en winkelen omdat je het wilt. 

Een rijtje URL’s van winkelruimtes die – excuseer het cliché – het nuttige met het aangename verenigen. 

Als absolute tegenhanger sprak daarna Jean-Jaques Vandenheede van onderzoeksgroep Nielsen. Met rustige stem presenteerde hij cijfers waaruit bleek dat er in ieder geval in de FMCG-sector (Fast Moving Consumer Goods) nauwelijks iets is veranderd in de laatste twintig jaar. “Mensen spreken vaak van trends wanneer het slechts om turbulentie gaat.” Mensen besteden niet zoveel minder in deze sector, ze kopen niet zoveel meer of minder, de markt ontwikkelt zich heel krankzinnig. Consumentengedrag is ook zo lastig te meten, zegt Vandenheede. De verkoopverwachting van tandenborstels verhoudt zich tot de wereldeconomie zoals de weersvoorspelling in Parijs zich verhoudt tot global warming. (Wat mij betreft vergelijking van de maand). 

Eén trend is er wel, namelijk dat aankopen bij de Europese hypermarché’s teruglopen (7% in het laatste jaar). Nu kennen wij dergelijke giganten in Nederland niet, maar in Frankrijk neemt men wel degelijk maatregelen met Carréfour aan de leiding. En daar komen de verhalen van de ontwerper en de onderzoeker opeens samen. Carréfour brengt namelijk de nostalgie terug in zijn winkels en verdeelt de enorme ruimte in kleinere, met specialistische zaken, boerenmarkten en ambachtelijke producten. De multifunctionele ruimte, met veel verschillende ervaringen bij elkaar.

Zo te horen wordt het er voor de consument in de toekomst alleen maar leuker op. 

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies