De Nederlandse (slimme) Consument

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een zware tijd voor de retailbusiness: hogere grondstofprijzen, bezuinigende consumenten en een zeer dynamische markt. Bedrijven die een jaar geleden nog niet bestonden, stoten nu bekende namen van hun sokkel (bv 'best offer' site iBood en schoenenclub Sole Society). Slechts 0,4% van alle online aankopen werden vorige jaar vanaf mobiel gedaan. Een maand na de introductie van de iPad was dat gestegen tot 5%. Waar moet de winkelier zijn klant dan nog vinden en tevreden stellen? 

Rob Garf van IBM Global Business Services (US) legt de bezoekers van What's Going on in Retail uit over “de slimme consument”. Die is instrumented, connected en intelligent. Oftewel: 

De Nederlandse (slimme) Consument

de slimme klant heeft meerdere technische apparaten waarmee hij winkelt; hij is verbonden met een grote hoeveelheid mensen (95 miljoen tweets per dag) en hij heeft online toegang tot informatie waarmee hij de beste koop kan doen (75% van de consument gelooft namelijk niet dat adverteerders de waarheid verkondigen over hun product of dienst en zoekt vertrouwen elders).  

Het Instituut voor Business Value (van IBM) deed onderzoek naar de slimme consument in dertien landen en Garf vertaalde de cijfers naar Nederland. Hier een rijtje feiten over de Nederlandse consument:

  • 80% gebruikt een of meerdere technologieën voor het winkelproces, vergeleken met 83% in Europa. 
  • Slechts 21% vertrouwt erop dat winkelier en producent eerlijke informatie verstrekken over hun producten. Familie/vrienden krijgen meer vertrouwen (33%) alsook recensies van andere klanten (30%). Productdeskundigen scoren lager (17%).
  • 54% heeft vertrouwen in de ontwikkeling van het eigen inkomen. De verwachte stijging (of het uitblijven van daling) leidt echter niet automatisch tot meer aankopen. Garf: ““We have drained the customer letting him look for discounts.”
  • 46% koopt het liefst een product in de winkel om het dan mee naar huis te nemen.
  • 24% wil het liefst online kopen en laten bezorgen op een door hen zelf bepaalde datum.
  • 4% wil het liefst in de winkel kopen en het dezelfde dag thuis laten bezorgen. Garf verwacht dat dit percentage in de komende jaar heel snel zal groeien en misschien de norm wordt waarnaar de retailer moet streven. 
Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies