Vijf redenen waarom je SXSW volgend jaar niet mag missen

Vorig artikel Volgend artikel

Het was dit jaar de tweede keer dat ik het SXSW Interactive Festival in Austin, Texas mocht bijwonen namens Dutchcowgirls. Voor het geval je de berichtgeving de afgelopen weken gemist hebt, lees je alle artikelen hier terug of bekijkt in het kort even onderstaande sfeervideo. De groep Nederlanders die het event bijwonen lijkt inmiddels elk jaar groter te worden maar ik hoor je jezelf afvragen waarom je voor een beetje inspiratie in je vakgebied zo'n eind weg moet reizen. Ik zal je hierbij vijf goede redenen geven om er volgend jaar ook bij te zijn:

1. The Sun always shines in Texas

Alhoewel het in de zomer knap warm kan worden in Texas, is het in maart - wanneer SXSW traditioneel plaats heeft - vaak nog een 'koele' 27 graden in Austin. Omdat het 's avonds en 's ochtends nog aardig afkoelt en het 's middags lekker warm en zonnig is, de ideale plek om aan het einde van de grijze winters in Nederland de lente te verwelkomen.

2. Home to everything new

SXSW Interactive is traditioneel de plek geworden om een nieuwe internet startup te lanceren. Na de succesverhalen van Twitter in 2006 en Foursquare in 2009 zorgt elke aspirerende internetintrepreneur dat zoveel mogelijk SXSW bezoekers tijdens hun verblijf kennis maken met hun nieuwe product. En als er iets nieuws groot dreigt te gaan worden, dan hoor je dat in Austin als eerste. Rode lijn tijdens alle sessies dit jaar was het thema 'Gamification' en het grote succes van Foursquare dat samen met Pepsi zo'n beetje alle events rondom SXSW sponsorde en een nieuwe app lanceerde. Drie keer raden waar PICNIC en eDay straks in het najaar over gaan..

3. Live like a Silicon Valley Rockstar

SXSW Interactive is niet alleen voor startups een jaarlijks snoepreisje naar de zon: Ook de gevestigde online scene maakt van de gelegenheid gebruik om in Austin 5 dagen lang te netwerken, bier te drinken en feestjes te geven. Zo kon het gebeuren dat Ashton Kutcher, Demi Moore, Kevin Rose, Robert Scoble en Foursquare founder Dennis Crowley vorige week dinsdag ineens biertjes stonden te drinken tussen 'het gewone voetvolk' op een van de vele feestjes. Terwijl Apple ondertussen een speciale pop-up store downtown opende ter gelegenheid van de lancering van de iPad 2 gaven Microsoft, Etsy, TheNextWeb, Mashable, Rackspace, Gowalla, Foursquare, Google en tal van andere bedrijven eveneens grote feesten met free food & booze. Wie Silicon Valley graag een keer zelf wil ervaren, komt nergens zo dichtbij als tijdens SXSW. 

4. Keep Austin Weird

Wie bij Austin aan red-necks denkt heeft het mis. De stad is voor Texaanse begrippen uiterst liberaal, staat bekend om zijn levendige muziek- en bluesscene en kenmerkt zichzelf dan ook met de tagline: 'Keep Austin Weird'. Op Sixth Street is daar alles van te merken: Uit elk barretje of steak grill restaurant klinkt luide live muziek terwijl op bovenliggende dakterrassen pitchers en margerita's worden gedronken. Wie zich thuis voelt op een event als PICNIC of Lowlands zal dat zeker ook in Austin doen, dat tijdens SXSW bol staat van de muziek, levendigheid en broodnodige Wild West knipoog.

5. Content is King

Maar waar SXSWi misschien wel het meest om draait is natuurlijk de inhoud van het congres zelf. Dit jaar was SXSW Interactive groter dan ooit: Verspreid over 8 locaties door de stad waaronder het enorme Austin Convention Centre, met meer dan 300 verschillende panels, workshops, sessies en keynotes, en ruim 10,000 bezoekers. En toch overweldigt het event je niet. Wie vaker festivals bezoekt heeft het programma thuis vaak al doorgenomen en in de SXSW iPhone app een eigen agenda samengesteld. Per dag bezoek je tussen 9.30 en 17.30 maximaal 6 sessies. Zit een sessie vol of valt de spreker tegen? Dan is er een paar deuren verderop altijd een goed alternatief.

Sprekers behandelen de meest uiteenlopende onderwerpen. Zo woonde ik zelf dit jaar een aantal sessies over iPad app design, gamification, UID en transmedia storytelling bij. Maar voor de liefhebbers zijn er ook veel sessies over webtechniek, mobiel, marketing, social media, ondernemerschap, blogging, journalistiek, media, (social) tv en vele vele andere te volgen. SXSW is dus maar net waar je interesse ligt, en daarmee de beste jaarlijkse bijscholing die je je maar wensen kunt.

Hoop je volgend jaar dus gewoon in Austin te zien!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies