Social Media School 2011

Vorig artikel Volgend artikel

Op woensdag 9 en donderdag 10 maart was het tijd voor de derde editie van de Social Media School. Het evenement werd georganiseerd door Kluwer en vond plaats in Seats2Meet in Utrecht. Ik bezocht er drie workshops, die weliswaar allemaal anders maar niet allemaal even leerzaam waren. Ook kwam ik erachter dat veel van de aanwezige communicatiespecialisten amper actief zijn op het gebied van social media.

Social Media School 2011

De donderdag begon met een workshop 'professioneel twitteren' van Paulus Veltman. Deze twitteraar van het eerste uur legde in 2,5 uur alles uit rondom dit populaire medium. De basics beschreef hij al eerder in zijn twitterhandleiding, te downloaden via zijn website.
De workshop was erg interactief en de simpelste trucs bleken vaak het effectiefst: geef iets gratis weg, ga zelf veel mensen volgen, of twitter in het engels.

Ongeveer de helft van de aanwezigen had nog geen twitteraccount of deed er niets mee. Ze wilden vaak best twitteren, maar waren bang voor een overload aan informatie of hadden geen zin om persoonlijke informatie te posten. Ze wilden puur professioneel twitteren. Helaas, volgens Paulus bestaat zoiets niet. "Je maakt eerst een vriend, die vriend wordt daarna pas klant." 

Op naar workshop nummer 2, 'meten is weten', gegeven door Maurice Beerthuysen van Online Dialogue. Mijn gevoel zei me dat we hier veel gingen horen over google analytics. Dat bleek niet het geval. Maurice vertelde vooral veel over gratis meettools als socialmention en hootsuite. Die laatste heeft haar diensten sinds een paar dagen flink uitgebreid met opties tot het aanmaken van rapporten, inclusief eigen logo en adres. Handig, als je moet rapporteren aan klanten of een baas. 
De leukste link uit de presentatie vond ik die van export.ly. Een makkelijk programma wat je een totaaloverzicht stuurt in exel van je twitter en facebook statistieken. En nog gratis ook, tot 1000 posts. Daarna moet je helaas wel betalen.

Wat ik miste in de presentatie van Maurice was een duidelijke structuur. Maar dat was ook te wijten aan de vele onderbrekingen vanuit de zaal. Die oogde sowieso wat rommelig en vol, er moest zelfs iemand op de grond zitten. Maurice sloot de workshop af met de quote: "zonder strategie heb je niets te meten". Dat leek me echter een betere binnenkomer dan afsluiter.

Om 16.00 uur was het tijd voor de laatste workshop van de dag. ''Genoeg gepraat, we gaan wat doen!" 'Just do it!', gegeven door Michel Penterman. Deze social media expert brengt zijn kennis zelf in de praktijk door het geven van online gitaarlessen.
Na een voorstelrondje gingen we gelijk aan de slag met wordpress, flickr, youtube, twitter en delicious. De workshop draaide vooral om het integreren van al deze verschillende tools in 1 overzicht en het koppelen van accounts. Minimale inspanningen, maximale output. Dit was voor mij de workshop waar ik in praktische zin het meest van heb geleerd, ondanks dat ik niet alle opties zal gebruiken. 

Tot zover mijn eerste bezoek aan de Social Media School, ik vond het absoluut voor herhaling vatbaar. Voor de liefhebbers: Kluwer organiseert regelmatig dit soort events. De aankondiging was nog nergens te vinden, maar naar verwachting zijn er later dit jaar de summer- en winterschool.

Nancy van der Windt

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies