Het Nieuwe TV Kijken

Vorig artikel Volgend artikel

De invloed van internet op TV: Het jaarcongres Het Nieuwe TV Kijken geeft op 13 april 2011 weer een compleet overzicht van alle ontwikkelingen en Dutchcowgirls zal erbij zijn en verslag doen. Want laten we eerlijk zijn: Als een All Bundy op de bank met alleen je remote control binnen handbereik is voor velen verleden tijd.

Het Nieuwe TV Kijken

Wat is eigenlijk Het Nieuwe TV Kijken? Voor mij persoonlijk betekent "Het Nieuwe TV Kijken" dat je eigenlijk altijd een 2e of 3e scherm erbij hebt, naast je vertrouwde beeldbuis( tv). Hetzij via mijn mobiel of IPad, hetzij de laptop. Dus je social media doen of tegelijkertijd een ander tv programma volgen, is voor mij nu de manier. Daarnaast heb je uiteraard altijd nog de keuze of je vodcast en/of je muziek beluistert ( bv Podcasting). En ik ben niet de enige want uit onderzoek blijkt dat multitasken tussen tv en pc steeds populairder wordt.

Mensen lijken steeds vaker hun tv-belevenissen tijdens het kijken te willen delen met vrienden of kennissen via websites als Twitter en Facebook. Een aantal directeuren van Amerikaanse televisiebedrijven denkt dat dit fenomeen ook de stijgende kijkcijfers van grote evenementen zoals de Ocars, Grammy's en grote sportwedstrijden verklaart. 

Dit veranderende media-consumptiegedrag vraagt om nieuwe technieken, nieuwe content, innovatie en "anders denken". Want waar je als traditioneel tvmaker een aantal jaren geleden nog weg kwam met alleen een tvprogramma met een website, verlangt de tv consument anno 2011 meer interactie en meedere typen media die hem worden aangeboden.

De kracht van crossmedia is inmiddels ook doorgedrongen in de mediastad en veel tvzenders en publieke omroepen zitten hier bovenop. Er zijn ook al aardig wat crossmediale tv programma's  die veel meer bieden dan alleen televisie. Goede voorbeelden zijn The Voice of Holland(RTL), The Beagle (VPRO) maar ook bijvoorbeeld het consumentenprogramma Kassa! van de VARA of het altijd spannende Wie Is de Mol van de Avro. Zo is deze omroep afgelopen maand gestart met een uitgebreid trainingstraject Crossmedia aan de Media Academie. Algemeen directeur van de Avro Willemijn Maas: "Als wij ons publiek willen blijven bereiken en aan ons binden, dan moeten we goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen om ons heen en ons aanpassen."

Het congres Het Nieuwe TV Kijken springt hier op in met onderwerpen over de invloed van internet op tv. Een kleine opsomming van onderwerpen die deze dag de revue zullen passeren:
•    Een totaaloverzicht van devices en mogelijkheden; Integratie tussen TV en Internet begint bij een apparaat. Wat is er op dit moment op de markt? Waar letten consumenten op? En wat kunnen we de komende tijd verwachten?
•    De laatste onderzoeken: content & cash, VoD en kijkersgedrag; een totaaloverzicht van devices met interactieve content
•    Over The Top distributie in de praktijk. Maar ook gaat het over het aanbod: Hoe verdien je geld aan content? En: Nieuwe media of andere media? Een overzicht van nieuwe media initiatieven binnen de publieke omroep door Koop Geersing.

HNTVK congres vindt plaats op 13 april in het Instituut voor Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum. Hierbij een overzicht van de sprekers voor de dag of download de Brochure.

De spraakzame DWDD "nerd" Alexander Klöpping was vorig jaar o.a. één van de sprekers

Bronnen: mediajournaal.nl, HNTVK congres, PsyOrg.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies