Start-ups om in de gaten te houden

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de tweede dag van LeWeb is er - net als tijdend TEDxAmsterdam vorige week - veel aandacht voor Singularity en andere futuristische technologie. Interessante materie, maar toch lijkt een groot deel van het publiek meer geinteresseerd in de zeer nabije toekomst. Onder luid gejuich mogen de drie winnaars van LeWeb's Start-Up Rally vandaag hun bedrijf pitchen aan een jury van investeerders en een publiek vol potentiele gebruikers. Een overzicht van de drie finalisten: 

Start-ups om in de gaten te houden

Paper.li

Een webdienst die in Nederland al zeer veel gebruikers heeft is Paper.li, een tool waarmee je in een handomdraai je eigen social media krant maakt, deze publiceert en distributeert onder je vrienden en followers. Terechte vraag van de VC's is echter of al deze krantjes niet bijzonder hinderlijk zijn, juist op Twitter waar alle communicatue kort, instant en snappy is. Voor bekende gebruikers met veel fans - zoals Brian Solis - is het echter wel een interessante tool. 

Super Marmite

Luid applaus is er voor Super Marmite: Een locale start-up die ook uit een lokale noodzaak geboren lijkt: Lekker eten! Wie geen zin heeft om te koken maar ook geen trek heeft in pizza, friet of ander junkfood, kan via Super Marmite eten bestellen bij particuliere koks die met liefde een gezonde maaltijd maken en deze bij andere eters bezorgen. Een admirabel initiatief, maar volgens mij maken de VC's zich terecht zorgen wanneer ze informeren naar hoe het bedrijf omgaat met regels opgesteld door de Voedsel- en warenautoriteiten in diverse landen..  

Waze

Eindelijk weer eens een nuttig crowdsource initiatief. Met Waze worden files en routekaarten inzichtelijk gemaakt dankzij de realtime statusupdates van gebruikers. Die blijken vaak accurater te zijn dan filenieuws van de wegenwacht. Niet geheel verrassend is dat de app inmiddels vooral in Nederland al razend populair is. Gebruikers worden extra gestimuleerd hun informatie te delen middels een ingebouwd game-mechanisme. 

Alledrie de finalisten wonnen uiteindelijk een Award, in de categorieen Technologie (Waze), best viral sharing (Paper.li) en meest creatieve idee (Super Marmite).

b84c5ad116153958758a2351eb8df2b1_view%20%281%29
foto10
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies