Social en Mobile Gaming zijn booming

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar schreven we al hoe social games inmiddels het meest succesvolle businessmodel van social media zijn geworden. Farmville, Mafia Wars, Pet Society.. Op het eerste oog triviale spelletjes, maar we hebben het hier inmiddels over een miljarden industrie. Ruim de helft van alle Facebookgebruikers (250 miljoen mensen) speelt social games.

Twee bedrijven - Zynga en Playfish - staan aan het roer van deze industrie, die zijn geld verdient aan micropayments, kleine betalingen die je in het spel doet. Playfish werd recent voor vele miljoenen overgenomen door EA Games. CEO Sebastien de Halleux vertelde vandaag op LeWeb dat ook grote content- en gameproducers zoals Disney en Hasbro nu werken aan de launch van een aantal social games op Facebook. Playfish's meest succesvolle spel - Pet Society - heeft inmiddels twee keer zoveel spelers als het immens populaire World of Warcraft. 

Social en Mobile Gaming zijn booming

Maar ook mobile games maken de laatste jaren een enorme groei door. Vooral dankzij de opkomst van tab devices zoals de iPad en Samsung Galaxy Tab hebben eenvoudige maar verslavende spelletjes als Angry Birds en Flight Control inmiddels miljarden opgebracht. Mickael Hed, CEO van Rovio, is de producent van Angry Birds, waarvan onlangs behalve een iPhone en iPad versie ook een Android variant verscheen. 

Dat Angry Birds inmiddels een fenomeen is wordt - voor wie het nog niet wist - vooral duidelijk als LeWeb organisator Loic Le Meur in een Angry Birds pak het podium beklimt om Hed aan te kondigen, direct na het vertonen van deze grappige YouTube spoof op het spelletje. De harde cijfers? Inmiddels verdient Rovio een miljoen per maand met de verkoop van Angry Birds, en de advertising opbrengsten uit de gratis lite variant. 

Inmiddels wordt door zowel de social- als mobile game producenten nauwlettend naar elkaar gekeken. Rovio sluit de overstap naar Facebook niet uit en kondigt aan volgend jaar sowieso ook console games te gaan verkopen. Playfish is ondertussen druk bezig de bestaande consolegames - zoals FIFA - ook naar Facebook te brengen. De sky is dus de limit, in deze boomende industrie.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies