Trends: de verandering is veranderd

Vorig artikel Volgend artikel

De technologische ontwikkelingen veranderen de maatschappij en de veranderende consument verandert de verandering. Veranderingen zijn in een stroomversnelling geraakt door de snelheid waarin ontwikkelingen geadopteerd worden en consumenten weer toe zijn aan iets nieuws. Trends als behoefte aan innovatie, dichtheid van tijdsbesteding en de kritische consument zijn al langer zichtbaar, maar juist de trendbreuk op deze ontwikkelingen geven nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Tijdens de eerste dag van het congres 'Consumententrends' kwamen verschillende trends naar voren. Belangrijke thema's van de dag waren duurzaamheid, tijdsbesteding en authenticiteit.

Trendbreuk

Goos Eilander van Trendbox vertelde dat we voor een trendbreuk vooral moeten kijken naar het gedrag van vrouwen. Want -leuk weetje- vrouwen zijn voorlopers in trends. Zo is onder vrouwen al langer de trend zichtbaar dat zij hun inkomen zouden inruilen voor meer vrije tijd, onder mannen is deze trend inmiddels ook ingezet. Quality time is voor de consument anno 2010 dus van groot belang. Merken die op dit gebied meerwaarde bieden hebben een voorsprong. Niet alleen letterlijk in de vorm van vermaak, maar ook door te faciliteren dat iemand meer vrije tijd heeft. Denk aan makkelijk te bereiden eten, de stofzuiger die zelf schoonmaakt en meer. 

Eilander voorspelt een verschuiving van de man-vrouw rolverdeling waarbij vrouwen straks hoofdkostwinner zijn. Ze leren langer door, krijgen een groter aandeel in de arbeidsparticipatie en komen pas laat tot het besef dat ze een gezin willen. In bedrijfsmatige en maatschappelijke zin moeten we het in de toekomst van de vrouw hebben. Onder jongeren is duidelijk zichtbaar dat vrouwen de voortrekkersrol op zich nemen, terwijl bij de oudere generatie juist mannen de leiding pakken. Daarbij is de maatschappij sterk aan het individualiseren. Het aantal eenpersoonshuishoudens groeit, evenals de hang naar customized producten en diensten en de behoefte aan unieke belevenissen.

Dit kwam ook naar voren de presentatie van trendwatcher van het jaar Carl Rohde. In eerste instantie lijken pleister met steentjes en een geprojecteerde tijger tijdens een taxirit niets met elkaar gemeen te hebben, maar beiden laten de behoefte zien aan een bijzondere ervaring en iets waarmee de consument zich kan onderscheiden van anderen. De zogeheten experience economy

Opvallende trendbreuk die Eilander signaleert is de sterke hang naar fysieke vriendschappen. Dit staat haaks op de ontwikkeling en groei van social media. Hier kwam Herman Konings in zijn presentatie op terug met de term social notworking. Een fysieke ontmoeting overtreft altijd de virtuele ontmoeting. Een mooi voorbeeld van de integratie tussen digitaal en analoog is de SMSLingshot waarbij mensen hun sms op een gebouw konden schieten, zie ook de video bij dit stuk. 

Authenticiteit & duurzaam

In deze ontwikkeling komt de hang naar echtheid al naar voren. Want juist de snel veranderende consument is zoekende naar een stuk authenticiteit, duurzaamheid, ontspanning. Hoogopgeleide stedelingen hebben een groeiende behoefte naar een stuk natuur in de eigen omgeving en de drang om afstand te nemen van de massa-industrie en -consumptie. Hierdoor ontstaan verschillende mengvormen tussen kapitalisme en individualisme. Zo speelt Kraft bijvoorbeeld in op deze behoefte met de website Home Farming, ontstaan op de daken van verschillende toprestaurants in wereldsteden als New York en Toronto moestuindaken waar gasten zelf hun ingrediënten kunnen kiezen voor de maaltijd en is ook het concept The Peoples Supermarket ontstaan. 

Een frappante contradictie van de huidige maatschappij. Enerzijds de behoefte hebben om alles nu direct te willen en te kunnen doen, anderzijds het verlangen om te ontstressen en duurzaamheid en authenticiteit op te zoeken. De term het 'dertigers dilemma' is vandaag ook regelmatig voorbij gekomen. Paul Niekerk noemde het zelfs de oorlog van de tijdsbesteding: wat krijgt hoeveel tijd en aandacht. 

Het lijkt wellicht of het gedrag van consumenten onmogelijk is om als merk of bedrijf op in te springen, maar ieder sterk kenmerk biedt ook weer mogelijkheden. Door trends te identificeren en hierop de innoveren ontstaan nieuwe mogelijkheden om de interactie aan te gaan met de consument.    

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies