Event: Consumententrends 2010-2011

Vorig artikel Volgend artikel

Volgende week is het weer zover, voor de 15e keer op rij vindt het jaarlijkse congres 'Consumententrends' plaats. Twee dagen lang consumententrends snuiven in het hart van Amsterdam. Op de eerste dag worden de wereldwijde trends in kaart gebracht, op dag twee maken de keynote speakers een vertaalslag van de huidige trends naar de praktijk. 

Event: Consumententrends 2010-2011

Het verschil tussen het 'over the top' Japan en het 'nuchtere' Holland lijkt gigantisch, maar dankzij de huidige technologieën zijn trends en ontwikkelingen aan de andere kant van de wereld binnen handbereik. Dat een marketing- of communicatiecampagne het in het buitenland goed doet, betekent lang niet altijd dat dezelfde campagne ook aanslaat in andere landen. Cultuurverschil speelt hierin een belangrijke rol.

Dag 1

Hoe het sociale landschap er in Nederland uitziet, daarover vertelt directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, Paul Schnabel. Hij is de eerste keynote speaker op deze eerste dag van het event. 

Van Nederlandse trends, gaat het op de eerste dag naar wereld trends verzorgt door Carl Rohde en gaat Joey Dembs verder in op trends in Azië. De Belg Herman Konings benadert de psychologie van trends: hoe groot is de vernieuwingsdrang van consumenten en hoe snel kunnen bedrijven hierop anticiperen? Paul van Niekerk, nu nog directeur van SPOT, gaat in op de vraag wat het veranderende leefritme van consumenten voor invloed heeft op het mediagebruik.  

Afsluiter van de eerste dag is de visie van merken als ING en Heinz op consumententrends. In een paneldiscussie vertellen zij over hun ervaringen met de markt en geven zij aan wat naar hun idee relevante trends zijn.

Dag 2

Ook voor de tweede dag heeft organisator Euroforum een flink aantal sprekende namen bij elkaar weten te krijgen. Zo stappen de trendwatchers Goos Eilander en Vincent Everts deze dag op het podium. Eilander heeft het in zijn presentatie over hoe trends om te zetten zijn in succesvolle en innovatieve concepten. Everts gaat in op de inlvoed van online en sociale media op consumenten en bedrijven.

Lucien van der Hoeven van onderzoeksbureau GFK, gespecialiseerd in het in kaart brengen van consumentenbehoefte en -gedrag, legt een brug tussen de wetenschap en de praktijk. Hoe kunnen bedrijven de kennis over consumentengedrag vertalen naar succes en wat zijn kritische succesfactoren? 

Cor Hospes, schrijver van onder andere de boeken 'Guerrilla Marketing', 'Alle 13 goed' en het meest recente 'Verlichting in Business' en eigenaar van het guerrillabureau Tsjee is de een-na-laatste spreker op dag twee en legt in een half uur de zin en onzin uit van guerrilla marketing. Laatste keynote speaker van het jaarcongres is auteur Egbert Jan van Bel, hij spreekt over het onderscheidend vermogen van merken. 

Op de tweede dag is het niet alleen mogelijk om naar de keynote speakers te luisteren, maar ook om actief mee te doen aan praktijksessierondes. In totaal drie: trends in verschillende branches, cases van vooruitstrevende bedrijven en trends in brands.

Consumententrends 2010 - 2011 begint dinsdag 23 november om 11:45 uur in de Westergasfabriek in Amsterdam. De tweede dag (woensdag 24 november) vindt het evenement plaats in de Amsterdam ArenA, vanaf 9:00 uur. Het volledige programma is als PDF te downloaden na het invullen van je NAW-gegevens.  

Het is niet voor iedereen weggelegd om te gaan, bijdrage € 1.799,- voor twee dagen, maar wie wil kan zich nog inschrijven via de website.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies