De beste TV commercials van het jaar te zien in Bioscoop

Vorig artikel Volgend artikel

Heel even overwoog ik nog om toch maar naar de film te gaan, toen ik woensdag avond voor de deur van het Tuschinski stond in afwachting van de 24 uur van de Reclame. Het is immers bijna van de zotte, dat je anderhalf uur in een bioscoopzaal gaat zitten om vrijwillig reclames te kijken. Toch zat de zaal vol, maar dit waren dan ook wel de al-ler-beste commercials van dit jaar, als we de jury van de Cannes Lions mogen geloven althans. 

De beste TV commercials van het jaar te zien in Bioscoop

De Cannes Lions zijn de internationale vakprijzen in de reclamewereld. Elke zomer reist een flinke delegatie Nederlandse bureaus af naar het zonnige zuiden in de hoop zo'n gouden, zilveren of bronzen leeuwenbeeldje in ontvangst te mogen nemen. De Gouden Loekie maal tien zeg maar. 

Dit jaar deden de Nederlanders goeie zaken in la douce France, met name op online vlak. Zo gingen onder meer Kong (met de Stanislav campagne) en Achtung (Met Pak-de-Polo) er met een bronzen Cyber Lion voor beste online campagne vandoor. Voorafgaand aan de reclameparade in Tuschinski kregen alle Nederlandse Lions winnaars hun prijzen deze week nogmaals uitgereikt, onder applaus en jaloerse blikken van hun vakgenoten. 

Aansluitend werd een kleine selectie van de showreel met prijswinnaars getoond. Wie de complete DVD-box van de Cannes Lions wel eens heeft zitten kijken weet dat anderhalf uur aan reclames maar een tip of the iceberg vormt, en dat was misschien ook de reden dat er maar weinig echt ontroerend materiaal voorbij kwam. Daar was deze bloemlezing gewoon te kort voor. 

Gelachen werd er wel veel. Want hoewel er waarschijnlijk niemand in de zaal zat die de grote winnaar van dit jaar - Old Spice met 'The Man Your Man Could Smell Like' - nog nooit gezien had, weerklonk er opnieuw een bulderlach na het vertonen van de hilarische spot:

Opvallend veel Australische commercials passeerden de revue, waaronder onderstaande campagnes voor Toyota en Canon: 

Luidkeels applaus was er uiteraard ook voor de Heineken Champions League campagne en de Teletransporter van biermerk Andes waarmee mannen tijdens het uitgaan hun vriendin kunnen bellen in een geluidsdichte soundbooth: 

Opvallend veel humor en weinig emo dus in 2010. Behalve dan deze schitterende short-film van Johnnie Walker: 

En tot slot was er ook veel applaus voor de commercial 'Drama Queen' voor het Young Director Festival en 'We Think You're Too Young to go to Sunny Beach' van IKEA: 

Brancheorganisatie VEA was wederom verantwoordelijk voor de organisatie van de Cannes Lions avond in Amsterdam. Al deed het bestuur wel een oproep aan de zaal: 'Laten we dit jaar nog meer materiaal inzenden en met zijn allen naar Cannes reizen voor de broodnodige inspiratie en prijzen zodat we hier volgend jaar niet meer hoeven zitten'. Ik open alvast een spaarpotje. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies