eDay 2010 hinkt op te veel gedachtes

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen jaren koos Emerce eDay voor een duidelijk thema tijdens zijn jaarlijkse interactieve marketing event. Twee jaar geleden was dat crowdsourcing en vorig jaar nog schetsten diverse sprekers ons de impact van een veranderd medialandschap. Ditmaal zat er minder lijn in het programma. Dat maakte eDay er niet minder sfeervol om als netwerkevent, maar bood het inhoudelijk net iets minder inspiratie dan andere jaren.

eDay 2010 hinkt op te veel gedachtes

De Van Nelle fabriek in Rotterdam vormde opnieuw een mooi decor voor het elk jaar weer druk bezochte congres, al was er opnieuw (te) weinig parkeergelegenheid. Over het eten en drinken werd dit jaar niet geklaagd, wel leidde een haperend wifi-netwerk bij veel mensen tot irritaties. Het mocht de pret allemaal niet drukken, want in het programma was een indrukwekkende line-up aan sprekers aangekondigd. 

Douglas Rushkoff opende het event nadat hij vorig jaar ook al als keynote spreker aanwezig was. Zijn inspirerende verhaal over de impact van media, maatschappij en verandering werd in de aansluitende keynotepresentatie helaas niet meer geevenaard. Fabrice Grinda wist met zijn 'steel een goed idee en verdien daar veel geld aan' presentatie maar weinig harten te winnen.

Facebook's David Recordon deed dat wel. De 24-jarige lobbes die pas sinds kort in dienst is bij 'Zuck', is daar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Open ID / OAuth. Wat volgde was dan ook een keurig - maar erg technisch - PR praatje over het belang van 'openess' van platformen door bijvoorbeeld gebruik te maken van open source code. Het was maar goed dat eDay moderator Marc Canter geen gelegenheid bood om vragen te stellen aan de innemende Recordon, want met alle recente kritiek op Facebook's privacy beleid was het joch vast levend geveld. 

Na het vrij technische verhaal van Recordon maakten veel bezoekers tijdens de middagpauze gebruik van de mogelijkheid een van de kleinere workshops door eventsponsoren te bezoeken. De sessie van RTL over branded content en Sanoma over hun nieuwste iPad app puilden letterlijk uit. Het moet de organisatie op die manier in elk geval zichtbaar zijn geworden dat content- en campagne ontwikkeling thema's zijn die mogelijk veel beter aansluiten op de wensen van een gemiddelde eDay bezoeker.

Dat bleek eveneens toen bij de laatste drie keynote sessies nog maar een half gevulde zaal aanwezig was. Paul Kedrosky (over venture capital) en Derek Sivers (over businessmodellen) hadden aardige presentaties, maar leken niet goed in te spelen op de wens van het grote publiek en wisten niet echt te inspireren.

iPad DJ Rana Sobhany vormde dan ook een verfrissende afsluiter en heerlijke verschijning. Gehuld in strakleren broek, dito jasje en op 15" heels deed ze niet alleen alle aanwezige mannenharten sneller kloppen, maar ook de aanwezige speakers met haar live-DJ-set vanaf twee iPads. Alhoewel veel eDay bezoekers op dat moment al aan de borrel stonden gaf ze ons misschien wel de enige echte eye-opener van de dag mee: 'Als je nu een iPad app gaat ontwikkelen, doe dat dan niet voor de dag van morgen: You're already too late. Bedenk een app voor over 5 jaar, want wat nu nog innovatief en vreemd lijkt, is in de praktijk veel dichterbij dan je denkt'. Aan de slag dus.

4997169624_f62dfdeb30_z
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies