Hoe gaat de toekomst van Nederlandse Televisie er uit zien?

Vorig artikel Volgend artikel

Het mediapark in Hilversum is een bijzondere plek. Wie er wel eens geweest is weet waar ik het over heb. Alhoewel de buitenkant doet vermoeden dat je in Oost Duitsland bent beland is dit de plaats waar onze dagelijkse portie entertainment wordt geproduceerd. Alhoewel, is dat nog wel zo?

Hoe gaat de toekomst van Nederlandse Televisie er uit zien?

Kijkcijferkanonnen zoals De Wereld Draait Door, Holland Sport en Pauw en Witteman worden live uitgezonden vanuit de binnenstad van Amsterdam, TV zenders MTV en Discovery Channel vestigden zich de afgelopen jaren in Amsterdam Noord, en de grote showprogramma's van RTL komen al sinds jaar en dag vanuit de studio's in Aalsmeer. 

Maar dat is niet de enige verandering die ons Nederlanse TV wereldje op dit moment meemaakt. Het afgelopen jaar vormde hoogtij dagen met dank aan de verkiezingen en het WK voetbal. Als gevolg daarvan zagen we allerlei nieuwe media zijn intrede doen op TV: ineens werden er tweets in beeld geplaatst en kon je op die manier live mee debateren met politici. Voegt dat iets toe of wordt social media op TV op totaal verkeerde wijze ingezet?

Als het WK voetbal straks voorbij is verstomd alle ophef rondom dit soort zaken weer. De zomerstop breekt aan en behalve Zomergasten en herhalingen is er tot 1 september niks noemenswaardigs op TV. Hilversum houdt heel even zijn adem in, tot elke zender 1-voor-1 zijn najaarsprogrammering bekend maakt.

Als consument zijn we ook benieuwd hoe die trend zich voortzet. Krijgen we nog meer oerhollandse retro TV in de vorm van 'Ik hou van Holland' of maakt Reality TV eindelijk een comeback? Hoe lang houden formulers als DWDD en RTL Boulevard het nog vol? En hoe ontwikkelt zich de strijd tussen de publieken en de commerciëlen zich op dit moment eigenlijk, en is die er nog wel?

Allemaal vragen die aan bod komen tijdens het Nationale Omroepcongres op 30 september in Bussum. Hét vakevent voor de TV branche wordt dit jaar gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk en zo'n beetje alle grote TV zenders geven acte de presence.

Kaarten voor het event á €599 (medewerkers van een TV-zender of bedrijf) of €799 (overigen) zijn vanaf vandaag te koop via de website.

Lezers van Dutchcowgirls die het Omroepcongres graag bij willen wonen maken kans op één gratis kaartje voor het event. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is de brochure van het congres downloaden via deze link.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies