Social Media Event

Vorig artikel Volgend artikel

Op woensdag 10 juni heb ik het Social Media Event 2010 in Seats2Meet Maarssen bezocht. Het event werd dit jaar voor de derde keer georganiseerd en is met name bedoeld voor ZZP'ers en kleine ondernemingen die meer willen weten van Social Media. Een kleine 60 deelnemers verzamelden zich om te luisteren naar uiteenlopende presentaties en vooral ook om eens van andere zelfstandigen te horen hoe zij nu omgaan met Social Media. Hier de foto's van de dag.

Social Media Event

Tijdens het event probeerde men antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Hoe je met succes een gemeenschap opbouwt van enthousiaste geïnteresseerden
  • Met welke business modellen je een lucratief bedrijf op kunt bouwen op basis van honderden of duizenden volgers
  • Hoe je kunt verkopen via Twitter zonder je volgers te irriteren en van je af te stoten
  • Hoe je Facebook kunt inzetten als fantastisch marketinginstrument
  • Hoe je opvallende en inspirerende content (artikelen, video & audio) creëert en daarmee klanten naar je toe trekt
  • simpele manieren om online video te gebruiken om zichtbaarheid en impact te bereiken
  • Podcasting – hoe je een goed inkomen kunt verdienen door regelmatig een podcast (audio) te maken
  • IMG_08371
    Er werden een vijftal presentaties gegeven over Twitter, Facebook, Podcasting, Online Video en het werven van klanten via Social Media. Alle presentaties zijn binnenkort te benaderen via Slideshare. Er waren twee presentaties die er voor mij uitsprongen, niet alleen vanwege het onderwerp maar zeker ook vanwege de stijl van presenteren en de directe verbinding met de groep. 

    De eerste, Erwin Blom, schrijver van het boek "Handboek Communities" vertelde op geheel eigen wijze hoe hij dit boek in de markt heeft gezet. Social Media speelt hierin een cruciale rol. In zijn boek hebben diverse mensen quotes gegeven. Deze mensen hebben al voordat het boek uitkwam meegholpen de bekende "buzz" te creeeren. Er werd druk over getwitterd en er circuleerden al foto's van de cover online. Daarna is er een PDF versie van het boek verschenen. Deze versie is gratis maar wat heeft de auteur nu gedaan? Hij heeft advertentieruimte verkocht in die PDF...binnen een uur was alle ruimte verkocht! Natuurlijk heeft Erwin bij de lancering van het boek gevraagd om het bericht te retweeten, wat gretig werd gedaan. De gratis versie stimuleerde de verkoop van het boek met 300%. Je kunt dus wel stellen dat het succes van dit boek voortkomt uit het gebruik van Social Media.

    De tweede presentatie die ik even aan wil halen is die van het jullie wel bekende Slijterijmeisje, Petra de Boevere. Met een gezonde dosis humor, een kanon van een stem en een goed verhaal kreeg zij de zaal plat. Het vertellen van haar verhaal, een soort survivalstory van een ondernemer in crisis die Social Media zo weet in te zetten dat de verkoop van dranken uit eigen slijterij drastisch is gestegen sinds zij Twittert, wijnadvies geeft via Skype, een eigen weblog bijhoudt en op Vimeo regelmatig een filmpje post. De Boevere haalt het belang van Personal Branding nog maar eens aan. "Deel wat jij opmerkelijk vindt en check hoe het wordt opgepikt, reageer daar vervolgens weer op. Kies de actualiteit" Een groot deel van haar klanten komt tegenwoordig via Twitter, dit zijn tevens de klanten die de meeste omzet geneneren. En hoe goed zou het zijn dat iedere horeca-ondernemer straks een computer heeft staan waar alle tweets over zijn zaak op binnenkomen. "Op het moment dat ik Twitter dat ik eraan kom, kunnen ze mijn tafeltje alvast in orde maken", aldus het Slijterijmeisje.
    Daarnaast gebruikt Petra Twitter ook als vraagbaak, dit doet zij via de hashtag #durftevragen. In deze kolom komen de meest uiteenlopende vragen binnen, en dus ook de meest verrassende antwoorden. Disussieren en interacteren zijn essentieel als het gaat om Social Media. Maak het persoonlijk, authenticiteit is nummer 1

    Een inspirerend dagje Social Media, ook de deelnemers gingen met een voldaan gevoel naar huis. Een deelneemster vertelde me dat ze nu eindelijk wat meer inzicht had gekregen in de kracht van Social Media. Een ander was vooral heel blij dat ze door de bomen het bos een beetje was gaan zien. Advies van de sprekers was tenslotte: "kijk naar wat bij je past, probeer dat en kies die middelen waarvan je zeker weet dat je ze over een paar jaar nog gebruikt".
Chantal Ariëns

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies