Trends in Jongerenmarketing

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week vond in Amsterdam het Trends in Kids en Jongeren congres plaats. Hieronder lees je een verslag van dag 2, waarin diverse sprekers over jongeren aan bod kwamen:

Trends in Jongerenmarketing

Paul Sikkema

Paul Sikkema presenteerde recente bevindingen van zijn onderzoeksbureau Qrius en campagnes van zijn reclamebureau Combat. Ondanks een stijgend aantal werkzoekenden en steeds meer jongeren die een vervolgopleiding doen, zijn ze positief over hun eigen kansen op de arbeidsmarkt. Politieke partijen PVV, D66, VVD en PvdA kunnen volgens Paul rekenen op een meerderheid van de stemmen van de jongerendoelgroep.  

Wat betreft media worden de grootste verschuivingen bij het medium TV geconstateerd. Uitgesteld kijken via internet of ‘tv on demand’ wint enorm aan populariteit.  Radio wordt met name geluisterd door oudere jongeren en wanneer er geen andere media in de buurt zijn (in de auto of op kantoor). Het percentage van de tijd die per dag aan gamen wordt besteed zakt vanaf het 15e levensjaar.  

DK // Make people think or smile

Via vrolijke voorbeelden en best practices nam de gepassioneerde DK van Mediasnackers de deelnemers mee in de wereld die social media heet.  De laatste jaren zijn een aantal belangrijke basis elementen in bereik en media veranderd en er is geen weg terug.  Zo worden grote live events als de inauguratie van Obama het liefst online gevolgd; je kunt via een facebook stream met je vrienden comments uitwisselen. Monologen worden dialogen. In tegenstelling tot 10 jaar geleden zenden niet alleen merken en media content uit, maar delen consumenten op grote schaal hun ervaringen, informatie en content. Mensen worden in die zin  directe concurrenten van media en merken. Het is dus zaak om je te differentiëren; stand out from the crowd. Probeer zelf eerst social media platforms als twitter, facebook en foursquare voordat je een reclamebureau opdracht geeft ‘er iets mee te doen’. Zet mensen aan het denken en/of  maak ze aan het lachen. En ga de dialoog aan.   

Pim Betist // Sellaband, Africa Unsigned

Na een eerste avontuur in de muziekwereld met Sellaband, laat Pim Betist opnieuw de consument investeren in onbekend muziek talent. Dit keer van Afrikaanse bodem. Van Sellaband leerde hij dat hij de potentiële fans een overzichtelijk aantal bands moet bieden. Na een selectieproces door kenners worden alleen de beste 25 Afrikaanse talenten op Africa Unsigned gepresenteerd.  BCUC, een van de geselecteerde bands die Pim ter illustratie had meegenomen, liet de deelnemers van het congres live swingen op hun nummer Vumani. 

Op 24 juni worden een aantal top talenten van Africa Unsigned gepresenteerd op de launch party de Melkweg. 

Jeroen Boschma

Aan Jeroen, mede auteur van het bekende boek ‘Generatie Einstein’, de twijfelachtige eer om na het indrukwekkende optreden van BCUC de uitkomsten uit zijn nieuwste boek ‘Generatie Einstein 3.0’ te presenteren.  Jongeren kijken meer dan ooit naar ouderen om te zien hoe zij worstelen met alle veranderingen die jongeren zich al lang eigen hebben gemaakt.  Volgens Jeroen is de tijd van het voorschotelen van ‘beloftes’ en bijbehorende marketingverantwoorde ‘bewijsvoeringen’ dan ook echt voorbij. Merken dienen waarde toe te voegen, duidelijk te maken met welke intentie ze iets doen en contact te maken in plaats van ‘advertising’.  

Debat // Maatschappelijke betrokkenheid

Kirsten Verdel (Campagneteam Obama), Suzan Damen (CJP), Lieselotte van der Meer (MTV) en Jaap Spreeuwenberg (Coolpolitics) gingen in debat over de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren.  Belangrijkste conclusies van het debat en reacties uit de zaal zijn dat veel jongeren voldoende betrokken zijn, maar de concrete middelen missen om in actie te komen.  Om jongeren te mobiliseren dienen relevante, behapbare tools aangereikt te worden. Belangrijk hierbij is dat het juiste moment gekozen wordt om de jongeren te benaderen en de verantwoordelijkheid en keuzevrijheid bij de jongeren zelf wordt gelegd. Bij verplichte maatschappelijke stages ontbreekt de eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid; het is verplicht.  

De Perfecte Beat award

In het leven geroepen om creatieve en succesvolle campagnes te belonen; de Perfecte Beat award. Jurylid Ludo Keizer introduceerde op energieke wijze (!) de campagnes die dit jaar voor de award in aanmerking kwamen (1) Nivea Young campagne op GoSuperModel, (2) Coolcat Dance Battle en (3) Connexxion Niteliner . Na een persoonlijke pitch van de makers van iedere campagne werd de Connexxion NIteliner uitgeroepen tot beste campagne van 2010 voor de jongerendoelgroep. 

Anouk van der El

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies