Kidscongres: alles over charactermarketing

Vorig artikel Volgend artikel

Op het Kids- en Jongerencongres vertellen Anke Keijsers, Floor Volker en Angela Weghorst van marktonderzoeksbureau IPM Kidwise over charactermarketing.

Wat zijn bijv. de verschillen per leeftijd binnen de kids doelgroep? En welke beïnvloeders spelen een rol bij welke producten?

Kidscongres: alles over charactermarketing

De Kidwise experts beginnen met het delen van vrij belangrijke informatie. Kinderen van 4 tot 12 jaar zijn niet zomaar over 1 kam te scheren. Klinkt misschien logisch, maar nog al te vaak iets waaraan marketeers nog even herinnerd moeten worden. De indeling die IPM Kidwise gebruikt is als volgt:

charc_ipm1

Welke factoren zijn eigenlijk van invloed op het gedrag van kinderen? Dit variëert van heel breed (community) tot smal (gezin en eigen ervaringen):

charc_ipm2

Kinderen zijn erg gevoelig voor charactermarketing. Meestal is het belangrijkst voor het kind de eigen mening en die van de ouders. Maar, dit is ook afhankelijk van het soort product. Vooral omtrent producten die je mee naar school neemt of die ‘mee naar buiten gaan’ zoals IPM dat noemt, worden kids beïnvloed door hun peers. Producten voor ‘binnenshuis’, zoals eten en drinken of iets voor je kamer, daarin spelen vooral de ouders een rol.

charc_ipm3

Als je nu characters wil toepassen in je marketing, waar moet je dan nog meer op letten? Niet alleen op de leeftijd, maar ook op jongen v.s. meisje. Een handig overzichtje hiervoor:

charc_ipm4

Het liefst kies je vervolgens dan natuurlijk 1 van de meest populaire characters uit om te gebruiken voor je promotie of product. Welke populair zijn? Dat wordt elk jaar gemeten in de character monitor van IPM Kidwise.

Hier het meest recente overzicht (2010):

charc_ipm5

Dit verslag is geschreven tijdens het jaarlijkse Nederlandse Kids- en Jongerenmarketing congres. Op 2 en 3 juni 2010 vond dit congres plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Organisator van het evenement is Euroforum.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies