Kidscongres: 8-14 jarigen zijn "Generatie XD"

Vorig artikel Volgend artikel

Marieke van Heeswijk, General Manager Disney Channels Benelux, vertelt op het Kids- en Jongerencongres vandaag over “Generatie XD”. Over deze groep kids deelt zij een aantal insights en vertelt daarnaast hoe Disney hiermee om gaat.

Generatie XD is een in hoge mate gedigitaliseerde generatie kinderen van 8-14 jaar. Zij kennen eigenlijk geen wereld zonder internet en zijn gewend aan de snel op elkaar volgende technologische ontwikkelingen van vandaag de dag.

Kidscongres: 8-14 jarigen zijn "Generatie XD"

Recentelijk heeft Disney een onderzoek laten doen onder 3000 kids in Europa, waar Young Marketing weblog in Nederland eerder een artikel aan wijdde. In januari publiceerden ook diverse sites al een persbericht hierover, waaronder MarketWire.

Eén van de eerste opmerkingen van Van Heeswijk over de Generatie XD (ook wel digikids genoemd): “Eigenlijk zijn dit de kinderen van Generatie X, de D als toevoeging erachter is een knipoog naar ons TV kanaal Disney XD.”

Goed, wie zijn de digikids eigenlijk?

  • Zijn geboren tussen 1995 en 2000
  • Kennen enkel wereld met internet
  • Zijn gewend aan conomische en tecchnologische welvaart
  • Snel wijs door veel toegang tot informatie

Van Heeswijk zegt vervolgens: “Deze groep kids kun je niet over 1 kam scheren. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen kids van 8-10 jaar en 11-13 jaar. Ook is er een groot verschil tussen jongens en meisjes, wat groter wordt naarmate ze ouder worden. Zo is gamen echt een jongensding en gebruiken meisjes het internet vooral voor het uitdragen van hun identiteit en sociale contacten onderhouden via dit medium.”

Doordat deze kids zo vaak digitaal zijn, worden ze vaak met scepsis bekeken door hun omgeving. Vooral volwassenen stellen vragen als: Zijn deze kids wel actief en creatief? Zijn ze nog wel sociaal? Hechten ze nog wel waarde aan vriendschappen? Hebben ze nog dromen en streven ze deze na?

"Zijn deze vragen terecht?", vraagt Van Heeswijk zichzelf, “Nee, volgens ons niet”. Het leven van kids draait namelijk nog steeds om drie onderwerpen:

  • Eigen identiteit: jezelf ontdekken & laten zien blijft belangrijk. Dit doen kids via muziek, media, idolen, interesses en hun uiterlijk. “Digikids geven een creatievere invulling aan hun eigen identiteit." volgens Van Heeswijk.
  • Vriendschap: dit staat centraal in hun leven. Met vrienden buiten spelen of hangen blijft een top 3 activiteit. De mening van peers gaat steeds zwaarder wegen en wordt ook intensiever naarmate kids ouder worden. Digitale media spelen hierin nu een belangrijke rol. Dit komt er bovenop en is niet persé een vervanging van 'live' contact.
  • Dromen: dromen zijn een centraal thema voor kids. Kids kijken wel naar idolen en laten zich hierdoor inspireren, maar ze volgen ze niet klakkeloos volgens Van Heeswijk. Favoriete beroepen zijn overigens vrij traditioneel (leraar, dokter, politieagent, voetballer). Opvallend: tegen wie kijk je op? Nummer 1 is moeder, nummer 2 is vader. Kortom, de digikids uiten zich creatief, zijn sterk sociaal bewust, hebben eigen dromen en bewonderen hun ouders.

Wat is nu de visie van Disney hierop?

Van Heeswijk zegt ons: “Kinderen zijn nog steeds kinderen en hebben ongeveer zelfde dromen als vroeger. Maar, ze uiten zich heel anders. (...) Disney probeert kids altijd positief aan te spreken op 3 waarden. Deze zijn: express yourself, celebrate family & friends en follow your dreams."

Tot slot nog een aantal tips van Disney om kidsmarketing te bedrijven:

  1. bepaal het type kind dat je wil bereiken
  2. kijk continu door de bril van het kind
  3. koppel dit aan je merkbeloftes 
  4. kies media waar het digikind zich bevindt

Dit verslag is geschreven tijdens het jaarlijkse Nederlandse Kids- en Jongerenmarketing congres. Op 2 en 3 juni 2010 vond dit congres plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Organisator van het evenement is Euroforum.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies