Kidscongres: Taptoe leerzaam entertainment

Vorig artikel Volgend artikel

Rutger Verhoeven, Creatief Directeur van Blink Uitgevers, vertelt vandaag op inspirerende wijze over de nieuwe richting van het educatieve tijdschrift Taptoe, op de kidsdag van het Kids- en Jongerencongres.

Niet zo lang geleden heeft Taptoe een ommezwaai gemaakt van ‘enkel’ tijdschrift, naar een crossmediaal concept. Eerder schreef ik al een review over de website, maar vandaag komen we meer te weten over de achtergrond van de nieuw gekozen richting.

Kidscongres: Taptoe leerzaam entertainment

Verhoeven start met een algemene introductie van Blink Uitgevers. Interessant weetje dat hij er direct ingooit: elk kind krijgt op school aan het begin van het jaar een gratis exemplaar van een relevant tijdschrift van Blink Uitgevers. Afhankelijk van de leeftijd varieert dit van de Bobo tot de National Geographic Junior.

blink1

Ook een interessant plaatje, is hoe Blink alles zoveel mogelijk crossmediaal aanpakt. In eerste instantie waren de tijdschriften natuurlijk altijd op print gericht, maar het scala aan media (en middelen) inzet is inmiddels veel breder dan dat:

blink2

Goed, het verhaal gaat over naar Taptoe. Waar stond Taptoe voordat het nieuwe concept werd gelanceerd? Het tijdschrift is al 90 jaar oud, had een teruglopend aantal abonnees en de perceptie door zowel kids als scholen is oudbollig.

Volgens Verhoeven ligt de oorzaak van dit ‘probleem’ vooral in dat de onderzoeken voornamelijk gedaan werden met de bladformule als uitgangspunt. “Er was al een blad en dat gingen we dan onderzoeken met kids. Deze aanpak geeft je geen key insights om vanuit te gaan, maar een mening van kids. Als je niet op de juiste manier de vraag stelt, krijg je niet de juiste informatie. Kids zeggen in zo’n onderzoek iets over het door jou gecreëerde product, maar dat betekent niet dat je dan de juiste snaar raakt.”

Het eerste experiment online was de weetjesquiz. Kids vonden dit volgens Verhoeven 2 weken leuk, maar daarna waren ze er alweer op uitgekeken. “Wij moesten op een andere manier zorgen dat we informatie boven tafel kregen.” Een leuke quote in het verlengde hiervan, die Verhoeven in zijn presentatie gebruikt:

blink_quote

Uit de presentatie van Verhoeven blijkt dat het team veel dieper diende te gaan. Ze zijn (zo te horen) met ontzettend veel plezier de doelgroep ingedoken om insights te vinden als uitgangspunt voor het nieuwe concept. Het ging zelfs tot aan het volgen van kinderen in hun dagelijks leven en op school. Wat wordt er allemaal aangeboden, wat doen kids nu eigenlijk de hele dag op school? Wat zijn hun drijfveren, waar gaan ze helemaal voor? Enzovoort, enzovoort.

Belangrijkste uitgangspunten bij de verandering deelt Verhoeven met ons:

blink4
blink5

Wat werden de belangrijkste pijlers van het concept?

blink7

En hoe omschrijft Blink het concept?

blinkcon
blinkcon1

Centraal in het concept staan dus de Taptoe characters (het “Taptoe team”): Odin, Toeng, Esra, Poorter, Argon en Tex.

blink13

Opvallend en erg origineel is dat gameprincipes ten grondslag liggen aan het gehele concept. Niet alleen online, maar in alle media zijn deze doorvertaald. Inhoudelijk wordt bijvoorbeeld het hele concept opgehangen aan skills:

blink8

Inmiddels staat het concept vrij stevig, maar is het team natuurlijk ook doorlopend bezig met verbeteringen. De resultaten tot nu toe:

  • 15% groei in abonnementen
  • 30% groei online ((70.000 bezoekers tijdens piekperiodes, gemiddeld 20.l000)
  • 50/50 jongen meisje verhouding
  • Schoolwedstrijden hebben hoge respons

Samenvattend kunnen we zeggen dat de nieuwe richting van Taptoe niet alleen gedurfd en origineel is, maar ook zeer succesvol is te noemen.

Dit verslag is geschreven tijdens het jaarlijkse Nederlandse Kids- en Jongerenmarketing congres. Op 2 en 3 juni 2010 vond dit congres plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Organisator van het evenement is Euroforum.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies